Pressefoto
Udgivet: d. 22 maj 2025. Kl. 07.03.
★ ★ ★ ★ ★ ★
LE GRAND BAL – En åbningsfest med sved, sjæl og sære svingom
En teaterfestival åbnes bedst med en svedig danseepidemi og et glas bobler.
Lad det være sagt med det samme: Hvis man havde forventet en stille og rolig aften med småkager og stilfærdige monologer, så skulle man være løbet skrigende bort, da Le Grand Bal gik i gang. Men heldigvis gjorde man det modsatte. Man blev. Og man blev grebet. Rystet. Rørt. Og muligvis en lille smule renset. I hvert fald var det svært at sidde stille.
CPH STAGE åbnede årets festival den 21. maj med et brag – eller rettere en rytmisk eksplosion – i Skuespilhuset, hvor Compagnie Dyptik fra Frankrig dansede som om deres liv afhang af det. Og måske gjorde det netop det?
Velkomst med minister og mundvand
Aftenen startede pænt. Vi fik et glas. Der blev sagt ord. Kulturminister Jakob Engel-Schmidt smilede ministerielt og holdt en fin tale. Så kom festivaldirektør Morten Krogh og holdt tale med den der fine blanding af begejstring og overblik, som kun en festivaldirektør med lidt jetlag og meget kaffe kan præstere. Publikum nikkede med og tjekkede diskret deres programsedler.
Så startede det i salen med en hjerterytme og kollaps, min sidemand rejste sig op og begyndte at vælte rundt iblandt publikum. Og så rækken bagi mig rejste der sig en ny... Og en ny.... Og boom, så var vi i gang. Danserne kom op fra publikum og op på scenen.
Fra post-pandemisk zombietilstand til svedig massepsykose
Le Grand Bal starter i næsten lammende slowmotion. Kroppe står frosne som i et skævt tableau – som statuer på et museum over den moderne verdens udbrændthed. Det er ikke rart. Det er heller ikke meningen. For langsomt, meget langsomt, som en virus med rytme, begynder bevægelsen at sprede sig. Først lidt, så mere. Pludselig står vi midt i noget, der ligner en eksplosion af kroppe i oprør.
Og her må man bare sige: HOLD NU OP, hvor kan de danse!
Vi taler ikke om sådan noget pænt og pynteligt plié og piruetter. Nej, vi taler om en blanding af moderne dans, hiphop, stammedans og noget, der minder om at blive besat af en usynlig baslinje. Koreografien – skabt af Souhail Marchiche og Mehdi Meghari – er både brutal og blød, kaotisk og kontrolleret. Den larmer. Den river. Den rækker ud og tager fat i én, som om den vil hive én med ind i dansen. Og man vil gerne med. Nogle af os overvejede det faktisk. (Men havde heldigvis for stramme jeans på.)
Strasbourg 1518 møder TikTok 2025
Forestillingen refererer til den sære, men historisk dokumenterede danseepidemi i Strasbourg i 1518, hvor folk simpelthen… dansede til de kollapsede. Ingen ved helt hvorfor. Nogle siger hysteri. Andre siger svampe. Le Grand Bal giver et nutidigt bud: Måske er dansen den eneste måde, vi stadig kan overleve på? Når verden går under, må vi danse den op igen.
Det var smukt. Det var voldsomt. Det var en rytmisk rusketur med både mørke og lys. Og det var rørende at se, hvordan noget så fysisk kan være så følelsesladet – uden ét eneste ord.
Fra scene til sved
Efter forestillingen var der efterfest. Og lad os bare sige, at når man lige har set 10 mennesker gå i kollektiv kropstrance, så har man lidt svært ved at smalltalke om vejret. Stemningen var høj. Ikke på den der "uh-vi-har-set-teater"-måde, men mere: "Vi har været vidner til noget vildt, og nu skal vi drikke et glas og stirre lidt ud i luften sammen"-agtigt.
Der blev danset. Ikke som på scenen, bevares. Men i vores egne lidt stivere versioner. Og det var helt fint.
Mere bal, tak
Le Grand Bal er ikke bare en danseforestilling. Det er en kollektiv kropslig oplevelse. En påmindelse om, at kroppen husker alt det, vi prøver at glemme. Den minder os om, at selv i de mest stillestående tider – ja, selv efter en pandemi – findes der stadig rytmer, der kan få os i bevægelse.
Åbningsforestillingen til CPH STAGE 2025 satte barren højt. Og svedigt. Og smukt. Og særeste af alt: Den gjorde én håbefuld. I en tid hvor man ellers mest scroller og sukker, fik man lyst til at... danse?
Hvis resten af festivalen er bare halvt så levende, så får København en forrygende teateruge.
CPH STAGE, du kan bare komme an. Vi er klar. Med dansesko og alt, hvad der hører til. Af: Emilie Jakobsen
Pressefoto
Le Grand Bal – når hele Europa danser i den franske sommernat
Kroppen er øm, men smilet er bredt. Klokken er fem om morgenen under teltdugen på en fransk bondegård, og musikken spiller stadig. Le Grand Bal de l’Europe – ofte bare kaldet Le Grand Bal – er i fuld sving. Hvert år forvandles denne lille afkrog af Auvergne til et levende danseparadis, hvor tiden synes at stå stille, mens fødderne flyver hen over gulvet. Her mødes tusindvis af danseentusiaster fra hele kontinentet for at glemme hverdagens trummerum og give sig hen til rytmen i syv dage og otte nætter i træk.
Fra landsbybal til international festival
Le Grand Bal begyndte i det små. I sommeren 1990 afholdt en gruppe franske folkedansentusiaster det første store bal på gården Les Gauthiers nær landsbyen Gennetines i det centrale Frankrig. Det, der startede som en enkelt uges langt træf, voksede år for år. Rygtet om den magiske danseuge spredte sig, og snart valfartede flere og flere til. Festivalen tiltrak over 2.000 deltagere hver sommer allerede i 1990’erne og 2000’erne. Omkring 2005 var fremmødet blevet så stort, at arrangørerne måtte tænke kreativt for at alle kunne være med. Løsningen blev i en periode at afholde Les Grands Bals de l’Europe på to forskellige lokaliteter: udover Gennetines blev der oprettet et parallelt bal i Saint-Gervais-d’Auvergne i starten af august. Festivalen fik flertal på fransk – “Les Grands Bals” – fordi der nu var to! I 2016 toppede deltagerantallet med omkring 5.000 dansere fordelt på de to steder (ca. 2.000 i Gennetines og 3.000 i Saint-Gervais). Det var dog også mere, end hvad arrangørerne praktisk kunne håndtere. Fra 2017 vendte man derfor tilbage til udgangspunktet: ét samlet Grand Bal i Gennetines, men nu strakt over to uger, så der stadig er plads og tid nok til alle.
En bondegård bliver dansemekka
Le Grand Bal finder sted i Auvergnes bløde bakker, nærmere bestemt på en gammel gård i Gennetines i Allier-departementet, omkring 10 km nordøst for byen Moulins. Her, blandt majsmarker og skyggefulde lunde, rejser frivillige hvert år et lille teltlandskab, der danner rammen om festivalen. Den idylliske beliggenhed er en del af charmen – man befinder sig bogstavelig talt “i en fransk frugthave” langt fra storbyens stress. Når festivalen går i gang sidst i juli, bliver det stille landsbysamfund forvandlet: Marker og enge fyldes af telte, campingvogne og danselystne mennesker fra nær og fjern. Otte store trægulve lægges ud under hvide teltsejl på marken, og de fungerer som festivalens danseflader. Om dagen kan man høre tonerne fra violiner, harmonikaer og sækkepiber flyde ud fra alle hjørner af området, mens workshops er i gang. Om natten pulserer stedet af liv, når dansene fortsætter til de sene (eller tidlige) timer under den åbne himmel. Gården Les Gauthiers danner en unik kulisse – en rustik og jordnær scene for en usædvanlig kulturel begivenhed.
Alle danser med alle
Le Grand Bal er kendt for sin bemærkelsesværdige mangfoldighed blandt deltagerne. Her danser unge studerende side om side med pensionister; erfarne folkedansere svinger nybegyndere, og nationaliteter blandes på kryds og tværs. Hvert år stimler folk i alle aldre og afskygninger sammen fra hele Europa – fra Spanien til Skandinavien – for at campere på den grønne eng og dele deres kærlighed til dans. De fleste bor på stedet i telt eller campingvogn, og festivalen bliver hurtigt til en lille international landsby. Atmosfæren er uhøjtidelig og inkluderende: Du behøver ikke fint tøj eller faste partnere for at være med. Har du ikke en dansepartner, finder du én i løbet af nul komma fem – eller også kaster du dig ud i en af de mange kædedanse, hvor alle holder i hånd i store cirkler. Alle danser med alle, og det er ikke usædvanligt at se to kvinder eller to mænd danse sammen, eller at rollerne byttes rundt undervejs. Her handler det ikke om at imponere nogen, men om den fælles glæde ved musikken og bevægelsen. Mange beskriver stemningen som næsten familiær: Man knytter bånd på tværs af sprogbarrierer, og der opstår en stærk følelse af fællesskab i løbet af ugen. For nye deltagere kan det føles som at træde ind i en anden verden – men en verden, hvor alle er velkomne. Som festivalens arrangører selv siger, kommer man ikke blot som forbruger, men som medskaber af festen. Alle hjælper til og deler ud af deres erfaring og energi for at få det store bal til at swinge.
Dans døgnet rundt
Hvis man tror, at Le Grand Bal blot er en enkelt bal-aften, kan man godt tro om igen – her danses der praktisk talt døgnet rundt! Programmet strækker sig over to intensive uger (oprindeligt varede festivalen én uge, men nu hele femten dage for at favne alle aktiviteterne). En typisk dag på
Le Grand Bal kunne se sådan ud:
Le Grand Bal på film
Festivalens magi er så speciel, at den også er blevet foreviget på film. I 2018 udkom dokumentarfilmen “Le Grand Bal” af instruktøren Laetitia Carton, selv en garvet deltager på festivalen. Carton ønskede at indfange hjertet og sjælen i begivenheden, og hun tilbragte hele festivalen i 2016 med sit kamera svingende om halsen. Resultatet er en sanselig og rørende film, der trak fulde huse i Frankrig og endda blev vist på Cannes-festivalen samme år. Gennem dokumentaren oplever man de lange nætter af dans, musikkens trance-lignende effekt på deltagerne og de små historier, der udspiller sig undervejs – venskaber, flirt, udmattelse og eufori. Le Grand Bal-dokumentaren blev rost for at få publikum (selv dem, der aldrig har sat en fod på et dansegulv) til næsten at kunne mærke sveden, glæden og fællesskabet derhjemme i biografsædet. Den franske avis Le Monde bemærkede filmens “store sanselighed” og beskrev den som en kærlighedserklæring til dansen som socialt fænomen. For mange, der ser filmen, bliver det svært ikke selv at få lyst til at rejse til Auvergne og opleve det hele på egen krop.
Le Grand Bal er således ikke bare en festival, men et fænomen – et levende bevis på, at dans og musik kan bygge broer mellem mennesker, skabe nye traditioner og få voksne mennesker til at lege og drømme. Næste gang du tænker på sommerfestivaler, så forestil dig et sted, hvor natten varer evigt, hvor violinerne spiller op til solopgang, og hvor fremmede bliver venner på et øjeblik. Det er Le Grand Bal de l’Europe – et stort bal, der i den grad lever op til sit navn, og som år efter år får deltagerne til at længes tilbage så snart sidste tone er faldet til ro. Af: Emilie jakobsen
Stay tuned på "Yde News" - vi bringer dig nyhederne, du aldrig vidste, du havde brug for!
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes