Udgivet: d. 14 marts 2025. Kl. 10.59
Foto: Morten Rygaard
★ ★ ★ ★ ☆☆
The show must go on!
Forestil dig en verden, hvor musik er forbudt, kreativitet er undertrykt, og den eneste lyd, du hører, er sterile popbeats fra overfladisk boyband-pop. Klinger det som et mareridt? Jep! Men det er netop præmissen for We Will Rock You, den episke Queen-musical, der netop har haft premiere i Tivolis Koncertsal. Og hold nu fast – denne nye danske opsætning leverer en musikalsk knockout, der rammer som en velplaceret guitarriff fra Brian May himself!
Fra første akkord er det tydeligt, at instruktør Nikolaj Cederholm og dramatiker Line Knutzon har valgt at gå all in– ikke bare med musikken, men også med scenografi, lys og et absurd højt energiniveau. Forestillingen starter med en visuel eksplosion af lys og farver, der får Tivolis Koncertsal til at ligne en blanding af et diskotek fra 80'erne og en dystopisk sci-fi-film. Lasere, strobelys skaber en atmosfære, der får publikum til at føle, at de står i en anden tidsalder – med et futuristisk twist.
Handling med et glimt i øjet
Historien er... ja, lad os være ærlige – lidt fjollet. Men det gør faktisk ikke noget. På planeten "Iplanet" er musikken døende. Kreativitet er afløst af mainstream-pop fra corporate-maskinen Globalsoft, ledet af den iskolde Killer Queen (Lea Thiim Harder i sit livs rolle – hendes stemme er ren ondskabsfuld magi). Men så møder vi Galileo Figaro (Thomas Bluhme), en forvokset teenager med et hoved fuld af rockreferencer og forbudte melodier. Sammen med den rebelsk charmerende Scaramouche (Nanna Rossen) begiver han sig ud på en mission for at genfinde den tabte rockmusik og vælte pop-fascismen én guitarakkord ad gangen.
Det lyder skørt – og det er det også – men det fungerer, fordi forestillingen aldrig tager sig selv alt for alvorligt. Der er selvironi, humor og masser af små nik til Queen-fans. Fra Galileos konstante rod i rockreferencerne (”Er det her The Beatles? vent – er det Elvis?”) til Scaramouches tørre kommentarer om at redde verden med en guitar, rammer manuskriptet en fin balance mellem parodi og oprigtig kærlighed til Queen og rockmusikkens historie.
Castet – et rockband af format
Thomas Bluhme er aftenens store overraskelse. Som Galileo Figaro leverer han ikke blot en kraftfuld vokal, men også en charmerende usikkerhed og akavethed, der gør rollen troværdig. Nanna Rossen som Scaramouche er lige så imponerende – hendes stemme er en blanding af rå kraft og sårbarhed, og når hun og Bluhme synger duet på "Under Pressure,"er det et af de helt store øjeblikke i forestillingen.
Men det er Lea Thiim Harder som Killer Queen, der virkelig stjæler scenen. Hun er ren ondskab pakket ind i glimmer og læder, og hendes version af "Another One Bites the Dust"er så sexet og frygtindgydende, at man næsten overvejer at overgive sig til Globalsoft. Jimmy Jørgensen som den garvede rebel "Buddy Holly fra Vejle" er forestillingens komiske hjerte – han leverer rock'n'roll-veteranens kække charme og fungerer som publikumsguide gennem historiens mange skæve drejninger.
Musikken – Queen lever stadig
Og så er der selvfølgelig musikken. Det er jo Queen! Fra "Bohemian Rhapsody" til "Don't Stop Me Now"– alle de store hits er der, og de bliver leveret med en energi og præcision, der gør Freddie Mercury stolt. Koret sidder knivskarpt, bandet leverer rock som om det var på Wembley i 1986, og publikum? De klapper, synger og vifter med hænderne fra første tone.
Specielt "Somebody to Love"rammer dybt – Nanna Rossen synger med en inderlighed, der giver kuldegysninger helt ud i fingerspidserne. Og da hele salen til sidst rejser sig og synger med på "We Are the Champions"– ja, så er der ikke et øje tørt.
Scenografi og koreografi – overdådighed på steroider
Benjamin La Cours scenografi er godt. Fremtidsbyen "Iplanet" er en kold, metallisk storby badet i lyserødt og corporate logoer, mens rebellerne bor i en undergrundsverden fyldt med fortidens levn og gamle rockplakater. Koreograf Nellie Bethel har gjort et fantastisk arbejde med at få de store ensemble-numre til at ligne en musikvideo – uden at det på noget tidspunkt føles rodet.
Skal du se den? OH YES!
"We Will Rock You" er ikke blot en musical – det er en rockoplevelse. Den er fjollet, storslået, overdrevet og til tider lidt plat – men på den helt rigtige måde. Queen-fans vil elske den, og nye publikummer vil gå derfra med en ny respekt for Freddie Mercurys legendariske musikalske arv. Nikolaj Cederholm og Line Knutzon har skabt en version, der både ærer originalen og tilfører noget nyt og friskt. Musikken? Fænomenal. Koreografien? På plads. Skuespillerne? Fantastiske. Handlingen? Okay, lidt gakket – men hvem bekymrer sig om det, når Queen buldrer ud af højtalerne, og man synger med på "We Are the Champions" med en øl i hånden og et stort smil på læben? Af: Eva Yde
Foto: Morten Rygaard
"We Will Rock You" – En Rockmusical Der Ryster Teaterverdenen
”Is this the real life? Is this just fantasy?” Hvis du allerede nu har lyst til at synge med, så er du på rette vej! "We Will Rock You" er ikke bare en musical – det er en fejring af rockens sjæl, en hyldest til et af de største rockbands nogensinde og en musikalsk rejse ind i en fremtid, hvor rocken er tæt på at forsvinde. Men hvordan opstod denne vilde blanding af futurisme, kærlighed, humor og rockhits? kig med ned i historien bag den legendariske rockmusical, som stadig ryster teaterverdenen – bogstaveligt talt!
Fra Queens Riffs til West End – Hvordan det hele begyndte
Historien om "We Will Rock You"begynder selvfølgelig med bandet Queen – et af de mest ikoniske rockbands nogensinde. Queen, anført af den karismatiske Freddie Mercury, Brian May på guitar, John Deacon på bas og Roger Taylor på trommer, revolutionerede musikverdenen i 70’erne og 80’erne med deres teatralske stil, komplekse harmonier og episke rockballader. Sange som "Bohemian Rhapsody," "We Are The Champions,"og selvfølgelig "We Will Rock You"blev øjeblikkelige klassikere, og Queens musik er blevet en del af det kollektive musikalske DNA. Men hvordan blev disse udødelige rockhits til en musical? Tja, svaret er en blanding af genialitet, skæbne og… en lille smule rock’n’roll-kaos.
I slutningen af 1990'erne begyndte Queen-guitaristen Brian May og trommeslageren Roger Taylor at overveje, hvordan de kunne holde Queens musik levende – ikke bare som plader, men som en oplevelse. Brian May indrømmede i et interview, at han oprindeligt var skeptisk over for tanken om en musical, men da idéen om en futuristisk, samfundskritisk rockfortælling dukkede op, kunne han ikke sige nej.
De fik fat i den britiske komiker og manuskriptforfatter Ben Elton, der tidligere havde arbejdet på klassiske britiske komedieserier som Blackadder. Elton kom med en idé om at kombinere Queen-sange med en historie om en dystopisk fremtid, hvor musik var blevet forbudt – og hvor en gruppe rebelske unge kæmpede for at genoplive rockmusikken.
Et futuristisk mareridt – Historien om "We Will Rock You"
Musicalen udspiller sig i en fremtid, hvor jorden (nu kaldet Planet Mall) styres af det onde firma Globalsoft, ledet af den grusomme Killer Queen. Al musik er blevet standardiseret og digitaliseret – ingen spiller instrumenter længere, og al kunst er blevet steriliseret til uigenkendelighed.
Men et oprør ulmer under overfladen. Hovedpersonen Galileo Figaro – opkaldt efter linjen i Bohemian Rhapsody– er en ung mand, der hører mærkelige fragmenter af gamle sange i sit hoved. Han bliver jagtet af Killer Queens håndlangere, men møder den rebelske Scaramouche (jeps, endnu en Bohemian Rhapsody-reference), der deler hans længsel efter noget ægte.
Sammen slutter de sig til The Bohemians– en gruppe af oprørere, der forsøger at genoplive den ægte rock. De leder efter den hellige gral inden for rock – en elektrisk guitar, som angiveligt er gemt et sted på jorden af de gamle rockguder. Rejsen fører dem til Heartbreak Hotel, hvor legenderne om de gamle rockhelte stadig lever.
Hele historien kulminerer selvfølgelig i en episk rockkoncert, hvor Galileo og Scaramouche genopliver rockmusikken – og det hele eksploderer i et storslået finalenummer med "We Will Rock You"og "We Are The Champions".
Queens musik som rygrad
Selvom handlingen er sjov og fuld af klassiske musik-referencer, er det Queen-musikken, der gør "We Will Rock You" til noget helt særligt. Musicalen indeholder over 20 Queen-klassikere, heriblandt:
Sangene er ikke blot med som soundtrack – de er vævet ind i handlingen og fungerer som drivkraft for karakterernes udvikling. Når Galileo hører stemmer i sit hoved, er det brudstykker af Queen-sange. Når Scaramouche længes efter kærligheden, udtrykkes det gennem "Somebody to Love."Det er en musical, hvor musikken er lige så vigtig som plottet – og måske vigtigere.
Fra West End til hele verden
"We Will Rock You" havde premiere på Dominion Theatre i London den 14. maj 2002, og modtagelsen var… blandet. Kritikerne var skeptiske – kunne Queen-sange virkelig fungere i en musical? Var historien for fjollet?
Men publikum var ikke i tvivl – de elskede det! Musicalen spillede i hele 12 år i London og blev en af de længst kørende forestillinger i West Ends historie. Fra London bredte succesen sig hurtigt til resten af verden – Broadway, Las Vegas, Toronto, Australien, Japan, og ja – også Danmark har haft besøg af Queen-feberen.
I dag er "We Will Rock You" blevet en kultklassiker inden for musicalverdenen. Det er ikke den mest teknisk komplekse musical – men det er uden tvivl en af de mest underholdende og energiske. Publikum synger med, danser i sæderne og jubler, når de første takter af "We Are The Champions" begynder at spille.
Hvorfor virker det?
Hemmeligheden bag "We Will Rock You’s" succes er kombinationen af tre ting:
"We Will Rock You" i Tivoli – Queen-feberen rammer Danmark igen
Nu er turen kommet til Danmark igen, hvor We Will Rock You spiller i Tivolis Koncertsal. Castet er stærkt, musikken er høj, og stemningen er elektrisk.
Så puds læderjakken, find dine rock'n'roll-briller frem og gør dig klar til at synge med på "Bohemian Rhapsody" sammen med hundredevis af andre Queen-fans. Der er kun én ting at sige:
🔥 We Will, We Will Rock You!🔥 Af: Eva Yde
Stay tuned på "Yde News" - vi bringer dig nyhederne, du aldrig vidste, du havde brug for!
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes