Foto: Peter Bay Isak
Udgivet: d. 1 maj 2025. Kl. 12.59
★ ★ ★ ★ ★ ☆
Kaytranada mindede os om, hvordan man danser til dance.
En ventetid i solen – og stemning i verdensklasse
Selv før dørene åbnede til KB Hallen onsdag aften, var det tydeligt, at noget stort var på vej. I den lange kø udenfor - som snoede sig langt ned ad gaden - stod fans, der havde ofret eftermiddagssolen for chancen for at komme helt tæt på Kaytranada og hans længe ventede The Timeless Tour.
Inde i hallen blev stemningen sat fra første beat af Lou Phelps, der med sin velkendte energi og charme fik de tidligt ankomne i bevægelse. Som bror til hovednavnet havde han publikum med sig fra første vers - og leverede en kort, men tight optræden med både hiphop og elektronisk nerve.
Dernæst trådte Sango på scenen og skruede op for varmen med et globalt lydtapet af baile funk, soul og house. En slags varm og flydende overgang fra intro til det egentlige event - hvor hver basgang føltes som en invitation til at løsne op og gøre sig klar til aftenens hovednavn.
Kaytranada leverede et mesterligt og gennemført show
Da Kaytranada endelig indtog scenen, var det med et show, der på alle måder understregede hans position som en af vor tids mest nyskabende elektroniske kunstnere. Det fænomenale lysshow var et kapitel for sig. Lys og grafik var timet til punkt og prikke med musikken - ikke bare som baggrund, men som en aktiv medfortæller i koncertens flow.
Kaytranada havde publikum i sin hule hånd, fra de første takter af “Caution” til de sidste ekkoer af “10%”. Lyden i KB Hallen var skarp og balanceret - hver eneste beat og vokalprøve stod knivskarpt i det store rum. Produktionen bar præg af detaljerigdom og elegance, men uden at miste den groove, der får publikum til at give sig hen.
Danser vi stadig til dance?
En særlig stemning lagde sig i salen midtvejs i koncerten, hvor mange i publikum – trods festen - stadig stod med telefonen hævet. Kaytranada selv har tidligere svaret en fan på X, der spurgte, om dance-genren er blevet mindre dansende og mere dokumenterende. Hans svar lænede sig op ad en opfordring til at folk stadig danser, de skal bare mindes om det.
Og det var præcis, hvad der skete. Da konfettien eksploderede over publikum i koncertens finale, og de sidste numre ramte med fornyet kraft, skete der noget i salen. Telefonerne blev sænket, fødderne løftet - og pludselig var vi der. I nuet. I musikken. I dansen. Folk lod til at give slip, og for et øjeblik blev vi mindet om, hvad genren oprindeligt handlede om: fællesskab, sved, rytme og ekstase.
Kaytranada leverede ikke bare et show - han leverede en oplevelse, der byggede bro mellem det nyskabende og det nostalgiske. The Timeless Tour lever op til sit navn ved at insistere på, at god musik og god energi ikke har udløbsdatoer. Og i går i KB Hallen fik publikum ikke bare lov til at overvære et show - de blev en del af det.
Det er ikke mange koncerter, hvor man går derfra og føler, at man både har været til en fest og fået en påmindelse om, hvorfor vi overhovedet mødes omkring musik. Men Kaytranada gjorde netop det - og lod os danse som i gamle dage. Eller måske bare som i dag, hvis vi tør. Af: Peter Bay Isak
Foto: Peter Bay Isak
Beats-mageren fra Haiti til Grammy-scenen
Louis Kevin Celestin – bedre kendt som Kaytranada – er en haitisk-canadisk producer, DJ og sanger. Han blev født i Port-au-Prince i Haiti i 1992 og voksede op i Saint-Hubert uden for Montreal. Allerede som 14-årig begyndte han at lave beats efter at hans bror Lou Phelps introducerede ham for musiksoftwaren FL Studio. Dette tidlige samarbejde med broderen – de to kalder sig rapduoen The Celestics – lagde grunden til Kaytranadas karakteristiske lyd: en cocktail af elektroniske rytmer, funky baslinjer og soulfyldte melodier. Kaytranada beskriver selv sin passion for musik som noget, han måtte forfølge; ellers ville han ende med at lave kunst eller film.
Gennembrud og tidlige år
Kaytranada debuterede under kunstnernavnet “Kaytradamus” i 2010. Han udgav to tidlige projekter under dette navn og skabte hurtigt opmærksomhed i Montreal’s undergrund. I 2012 skiftede han navn til Kaytranada, og året efter fik han sit store gennembrud: Hans remix af Janet Jacksons “If” blev viral på SoundCloud og gjorde ham til en international sensation. Kort derefter tegnede han kontrakt med det britiske selskab XL Recordings (2014).
I 2015 tog karrieren for alvor fart, da Kaytranada fik lov til at varme op for Madonna på to Rebel Heart-koncerter (en i Canada og en i USA). I denne periode cementerede han sig som den nye hiphop/house-fusion-betvinger, der blandede stilarter med en nærmest mirakuløs musikalitet. DJ Mag skriver, at han er “verdens mest eftertragtede producer” på grund af sine blandinger af hiphop, R&B, funk og electronica.
Musikalsk stil og genreblanding
Kaytranadas lyd er utraditionel og svær at sætte på en genre. Han blander house-beats og elektroniske grooves med hiphop-percussion, soulet R&B-vokal og funky basgange. For eksempel skrev The Source, at albummet Bubba “viser hans evne til at blande elektronisk musik med R&B og hiphop” på en sømløs måde. DJ Mag fremhæver hans karakteristiske swing og uptempo funk, som i høj grad har formet lydlandskabet i moderne musik.
Vigtige albumudgivelser
Kaytranadas mest anerkendte album er hans studieudspil 99.9% (2016) og Bubba (2019). Begge markante udgivelser fik stor betydning:
Samarbejder med stjerner
Kaytranada har løbende arbejdet sammen med en lang række store kunstnere. Nogle af de mest markante samarbejder inkluderer:
Disse samarbejder viser, hvor alsidig han er: Han kan hoste op med numre til indie-R&B-talenter som Kali Uchis og H.E.R., men også knytte bånd til megastjerner som Pharrell og Madonna. Hvert samspil bærer Kaytranadas signatur – slæbende beats, snappende hi-hats og sprøde samples – så selv gæsteartisterne trækker karakteristisk Kaytranada-vand.
Priser og anerkendelser
Kaytranada har modtaget talrige priser for sit arbejde. Den mest iøjnefaldende er to Grammy Awards i 2021: Han vandt Best Dance/Electronic Album for Bubba og Best Dance Recording for “10%”. I 2016 modtog han Canadas prestigefyldte Polaris Music Prize for 99.9%. Udover disse kan nævnes flere Juno Awards (de canadiske Grammy’er), herunder prisen for Producer of the Year og Dance Recording of the Year. DJ Mag understreger, at han “ud over sine Grammys også har føjet Pola-risprisen til trofæ-skabet” i løbet af sin karriere. Samlet set har branchefolk og fans hyldet ham for både nyskabelse og kvalitet: Hans albums har fået topkarakterer hos kritikere og cementeret hans status som én af nutidens mest innovative producere.
Banebryder for sort queer-repræsentation
Udover musikken har Kaytranada også gjort sig bemærket som en vigtig figur for LGBTQ+-repræsentation i sort musik. I et interview med The Fader i 2016 fortalte han åbent, at han identificerede sig som homoseksuel: “I don’t call myself straight, I don’t call myself gay… But I guess, I am gay”. Det var et ret modigt træk, for hiphop-verdenen har traditionelt haft et ret konservativt syn på seksualitet. Kaytranadas åbenhed blev hurtigt omtalt som et vendepunkt, fordi han stod frem som sort, ‘konventionelt maskulin’ producer og samtidig sagde fra over for stereotyperne. Han har fortalt, at en del af motivationen var at give andre sorte queer-artister og fans representation – præcis som han selv savnede det. Denne rolle som rollemodel har føjet en ekstra dimension til hans betydning: Som en af få anmelderroste kunstnere inden for dance/hiphop, der også er åben om sin seksualitet, har han vist, at kærlighed og kreativitet kan gå hånd i hånd uanset fordomme.
Sjove fakta & anekdoter
Her kommer et par interessante og muntre detaljer fra Kaytranadas liv og karriere:
Betydning og indflydelse på moderne musik
Kaytranadas musik har haft stor indflydelse på nutidens lydlandskab. Flere kritikere mener, at han har været med til at ændre, hvordan vi opfatter genregrænser. Ifølge DJ Mag har hans “karakteristiske swing og uptempo funk” i sandhed ændret lyden af moderne musik. Han har inspireret både producenter og DJs til at tænke kreativt om beats – at de må være lige så dragende i et dansegulvsmiljø som på et hiphop-album. Hans fusion af genrer har givet genklang i andre kunstnere, og man kan høre elementer af Kaytranadas glidende baslinjer og usædvanlige sampel-rytmer hos en ny generation af beatmager. Samtidig har han bragt international opmærksomhed på Montreal-scenen og Canadisk elektronika. Kort sagt tegner hans indflydelse sig både i lydbilledet (funky, sprøde rytmer) og i scenens inklusion – han er både en musikalsk innovator og en kulturel pioner.
Kaytranada er mere end bare en dygtig producer – han er et fænomen, der har præget både klub- og popmusik. Gennem hits som 99.9% og Bubba samt samarbejder med stjerner har han cementeret sig som et kreativt fyrtårn i moderne lyd. Samtidig står han som et positivt forbillede for mangfoldighed i musikbranchen. Som DJ Mag opsummerer det: med to Grammy’er og en musikstil, der blander alt fra funk til french touch, har Kaytranada ændret lyden af nutidens musik. Hans historie – fra haitisk flygtningebarn til global stjerne – er både underholdende og inspirerende. For fans og musikelskere vil Kaytranada fortsat være symbolet på, at fede beats og hjerte kan erobre alle scener. Af: Peter Bay Isak
Stay tuned på "Yde News" - vi bringer dig nyhederne, du aldrig vidste, du havde brug for!
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes