Udgivet: 24 Oktober 2024. 10.02

Biler i storbyen:

er vi klar til at køre el,

eller er vi bare på vej mod et kollaps?

Storbyen. Et mylder af mennesker, cykler, busser og – selvfølgelig – biler. Det er her, vi navigerer hverdagens kaos, ofte med en stressende blanding af GPS, horn og klamme håndflader på rattet. Men fremtiden er på vej, og den lyder lidt anderledes end den buldrende motor, vi er vant til. Forbrændingsmotoren er ved at blive udfaset, og i stedet ser vi en grønnere, mere lydløs fremtid for os, hvor elbiler overtager vejene. Men hvad betyder det for os alle sammen, og er vi egentlig klar til at tage springet?


Den store motor stopper

Lad os starte med elefanten i rummet – eller skal vi sige motoren i rummet. Forbrændingsmotoren, denne trofaste følgesvend gennem det 20. århundrede, er langsomt ved at nå sin slutning. Den har været symbolet på vores frihed, vores evne til at bevæge os fra punkt A til B uden at skulle spørge nogen om lov. Men den har også været storforbruger af fossile brændstoffer, og det er nu, vi må erkende, at festen ikke kan vare ved.

2030 (eller deromkring) er året, hvor salget af nye benzin- og dieselbiler forventes at blive stoppet i Danmark. Det lyder som noget fra en dystopisk sci-fi-film, men det er virkeligheden. Regeringer over hele verden presser på for en udfasning, og bilproducenterne er allerede i gang med at lave deres sidste, store motorsang, før de går elektrisk. Og vi, kære bilister, skal til at vænne os til en ny lyd på vejene – eller rettere sagt, en mangel på lyd.


Den stille fremtid

Elbilerne er ikke længere noget, der kun tilhører miljøforkæmperne og tech-entusiasterne. De er ved at blive almindelige – og med god grund. Ingen udstødning, ingen brummende motorlyd, og pludselig står vi med et transportmiddel, der føles som at glide på skinner af ren fremtidsteknologi. Det lyder fantastisk, ikke?

Men her kommer en vigtig overvejelse: er vi overhovedet klar til at håndtere en by fuld af elbiler? For det første er der spørgsmålet om ladestationer. Mens flere og flere af dem dukker op, er det stadig lidt af et kapløb om at finde en ledig en, især hvis du bor i en lejlighed uden mulighed for at oplade bilen i din egen indkørsel (hvilket ret mange af os i byerne gør). Forestil dig, at du står en tidlig mandag morgen, batteriet er ved at dø, og den eneste ladestation i miles omkreds er optaget af en Tesla, som nogen glemte at tjekke ind på i timevis.

Og så er der den simple matematik: mange elbiler koster stadig mere end deres benzin- og dieselmodeller, selvom priserne falder. For mange byboere, der allerede kæmper med høje huslejer og stigende leveomkostninger, kan det være en hård nød at knække at skulle skifte til en elbil, selvom den lover billigere drift og grøn samvittighed på den lange bane.


Parkering, trafik og ladestationer

En af de største udfordringer ved biler i storbyen – uanset om de kører på benzin eller strøm – er pladsen. Der er for mange biler og for få parkeringspladser. Enhver, der nogensinde har kørt rundt i København eller Aarhus i timevis på jagt efter en ledig p-plads, ved, hvad jeg taler om. Byen er fyldt!

Med flere elbiler på vej, skal vi også have flere ladestationer. Problemet? Mange storbyer har knap nok plads til flere cykelstativer, for slet ikke at tale om endnu en masse ladestandere til elbiler. Det er en stor infrastrukturudfordring, som ikke bliver løst over natten. Vi kan ikke bare trylle opladningspunkter frem – i hvert fald ikke uden store investeringer og kreativ planlægning.

Og så er der spørgsmålet om trafik. Selvom elbiler udleder mindre forurening og er mere energieffektive, løser de ikke problemet med trafikpropper. For mange biler på for lidt plads vil stadig føre til det samme resultat: kødannelser, frustration og endeløse timer i kø. Det er som at male en ny farve på en gammel bil – smukt, men det ændrer ikke på, at karosseriet stadig er det samme.


Færre biler eller smartere biler?

Hvis vi skal gøre vores storbyer bæredygtige, er spørgsmålet ikke kun, om vi skal udskifte forbrændingsmotoren med en elmotor. Det handler også om, hvordan vi tænker byen som helhed. Skal vi overhovedet have lige så mange biler i fremtiden, som vi har i dag? Flere byer eksperimenterer allerede med bilfri zoner og stærkt begrænsede parkeringsmuligheder, og nogle steder taler man endda om at fjerne biler fra centrum helt og aldeles.

Tanken om en by med flere cykler, elektriske busser og letbaner kan virke som et smukt utopia, men for mange er bilen stadig en nødvendighed. Det er ikke alle, der kan klare sig med offentlig transport eller cykler, især ikke børnefamilier eller folk, der pendler over længere afstande. Men hvad hvis vi kombinerer elbiler med selvkørende biler? Forestil dig en by, hvor biler ikke ejes, men deles. Hvor en app kan sende en selvkørende elbil hen til dig, som du bruger, og som derefter glider væk for at hente den næste passager. Ingen parkering, ingen biler, der fylder hele vejen, bare effektive transportløsninger, der kører, når du har brug for det.


Skal vi køre videre eller slå bremserne i?

Så hvor står vi? Skal vi fortsætte med at køre biler i storbyen, men skifte til grønne løsninger, eller er tiden kommet til at gå radikalt nye veje? Udfasningen af forbrændingsmotoren er et skridt i den rigtige retning, men det er kun begyndelsen. Hvis vi virkelig vil have bæredygtige og velfungerende storbyer, er vi nødt til at tænke større: færre biler, smartere løsninger, og en infrastruktur, der understøtter både elbiler og alternativer som cykler og offentlig transport.

Så næste gang du sidder fast i en trafikprop i storbyen og lytter til den brummende lyd af benzinmotorer omkring dig, så tænk over fremtiden. Den er muligvis ikke så langt væk, og med lidt held er den også meget grønnere, lydsvag og – hvem ved – måske endda kø-fri.   Af: Henrik Yde