Kesi

Foto: Oliver sperling

Udgivet: d. 4 maj 2025. Kl. 10.01

★ ★ ★ ★ ★ ★

En koncertanmeldelse, der ikke kan stå stille

Der findes aftener, og så findes der Aftener med stort A – og lørdag aften i Royal Arena var intet mindre end det sidste. Kesi havde kaldt til samling, og 16.000 mennesker dukkede op. Ikke for at sidde og nikke pænt – næ nej – men for at rejse sig op allerede fra første beat og blive stående hele vejen til Ibiza. Det her var en euforisk fællesdans, et gigantisk karaokeparty, et pumpende hjertelydsspor af København i festform. Og det var totalt udsolgt.

Han startede med "Søvnløs", og ironien var ikke til at overse. Publikum var alt andet end trætte – nærmest i overgear. Det lød som om hele arenaen var blevet fløjet direkte ind fra en bytur, og beatet ramte som en dobbeltespresso på tom mave. Efter "God dag" og "Ekstra", var der ikke én hoodie tør for sved, og ingen stemmer tilbage på normalvolumen.

Der var ikke meget “Ikk noget nyt” over showet – tværtimod. Det føltes som om Kesi havde pakket en hel festival ned i én aften. Han fløj ubesværet fra "Mamacita" til "Tilbage", mens publikum dansede, skreg, kastede hænderne i vejret og glemte alt om hverdagsliv, elregninger og madpakker. Det her var Su Casa – og ja, "Su Casa" kom selvfølgelig også med. Det føltes helt ægte som om Kesi havde givet os nøglerne til sit musikalske palads og sagt: “Kom ind, gør hvad I vil. Men vær klar på at svede.”

"ETA" rullede ind med det swag, som kun Kesi kan få til at virke som en afslappet gåtur på Nørrebrogade. "Kom over" fik alle til at tro, de var med i en musikvideo, og da "Skør for dig" tonede frem – med selveste Jada på scenen – eksploderede stemningen. En fan ved min side begyndte at græde (af glæde? kærlighed? ren Jada-feber? Vi ved det ikke).

Og det fortsatte. "Blå himmel" med HP løftede taget. "Flad af grin" med Noah og Jamz havde så meget charme, at man næsten glemte, at det faktisk er svært at smile, danse og synge med på samme tid. Og så kom "To gange" og "Brutal", begge med Lamin og en hær af features, som fik hele arenaen til at føles som ét gigantisk backstage-rum. Der var Jamz, MAS, Kundo, Kimbo – det var som om nogen havde trykket shuffle på dansk rap-elite og smidt dem ud på scenen.

"Op" bragte os helt op (ja, det giver sig selv), og "Vågn op" fungerede som en ironisk opfordring, for ingen ville vågne fra den her drøm. På det tidspunkt føltes det, som om koncerten havde sin egen tyngdekraft – vi kunne ikke løsrive os. "X" og "Er her" med Ardit Aliti ramte lidt dybere, lidt mere intenst, og det var som at blive ramt af en besked fra en ekskæreste, man egentlig stadig savner – bare med 888’s.

Og så kom det: Kesi x Gilli = total kollektiv ekstase. "555", "BDK", "Under Radar", "Ibiza" – som at blive kastet i en kæmpe blender fyldt med rim, beats og champagne. Publikum skreg, dansede, smilede – og tog selfies som bevis på, at de havde været der, da det skete. Det var som et sommerhit, der bare nægter at dø, transformeret til liveformat med ekstra ild.

Han rundede det hele af med "Følelsen", og man kunne næsten høre alles hjerter slå i takt. For det var præcis det – følelsen – som sad i kroppen. Den, man får, når man har danset for hårdt, grint for meget og sunget sig hæs. Følelsen af at have været en del af noget, der ikke kan forklares, kun mærkes.

Kesi i Royal Arena var en happening. En højenergisk, sveddryppende, genre overskridende fejring af musik, mennesker og minder. Hvis du var der, ved du, hvad jeg mener. Hvis du ikke var… så er det nu, du skal til at planlægge din næste lørdag anderledes. Og måske også en omgang massage dagen derpå. Har du stadig stemmen i behold? Ikke mig.  Af: Eva Yde

Foto: Oliver Sperling

Fra Nørrebro-gade til hitlisterne med et glimt i øjet

Oliver Kesi Chambuso (født 7. september 1992) er en dansk-tanzaniansk rapartist, der har etableret sig som et af dansk hip-hops største navne. Han voksede op på Nørrebro i København hos en dansk mor og en far fra Tanzania, og begyndte tidligt at spille musik med vennerne fra hiphop-gruppen B.O.C. (Bars of Crack) på Nørrebro. Som ganske ung blev han kendt for at udgive grime- og rapnumre på YouTube, og det gav ham massiv opmærksomhed blandt unge fans – fx gik debutsangen “Byen sover” viral på nettet. Da Kesi var 18 år, skrev han kontrakt med Universal (juli 2011), og få måneder senere udkom hans første officielle single “Slem dreng”. Efterfølgende fik han endnu mere medieopmærksomhed, bl.a. med debutalbummet “Bomber Over Centrum” (februar 2012), hvor B.O.C.-kolleger som Gilli og Benny Jamz medvirkede.


Gennembruddet og de første hit

Kesis første album Bomber Over Centrum kom i 2012 og blev hurtigt fulgt op af mixtapet Ung hertug (2013) og anden studioudgivelse Barn af Byen (2015). Særligt singlen “Søvnløs” (2014) gav ham for alvor et gennembrud – den toppede den danske hitliste. Samtidig dannede han med B.O.C.-vennerne sin egen label, UROPA (akronym for “Ung, Rig og pisse Arrogant”), som en slags ironisk homage til hiphop-stereotypen. Musikken fra de tidlige albums rummede både rå gadehistorier og festlige anekdoter fra Nørrebro-livet, indspillet i typisk street-rap-stil med hurtige beats og humoristiske tekster.

Ifølge festivalen Tinderbox er Kesi “fast besluttet på at få dig til at undgå FOMO” (fear of missing out) – hans sound mixes nemlig streetrap, fængende hooks og club-bangers, og han mestrer elegant overgangen mellem tunge trap-beats og melodiske omkvæd. NorthSide-festivalen kalder ham “den uofficielle konge af dansk rap” med en unik blanding af street-rap, melodiøse hooks og klubvenlige beats. Hans stil er både aggressiv og let tilgængelig, præget af skarpe punchlines men også pop-venlige omkvæd, som let fanger lytteren. Samtidig får han meget ros for sine levende sceneshows og sin evne til at skabe energi: En Tinderbox-omtale fremhæver fx, at han har “domineret hitlisterne med tracks som ‘Søvnløs’, ‘God Dag’ og ‘Mamacita’”, alle tre sange der i årene omkring 2017–2019 nåede topplaceringer i Danmark. Sangen “God Dag” (2017) blev f.eks. 9 i Danmark, og “Mamacita” (2017, ft. Benny Jamz) var et stort hit med platin-streaming.


Største hits gennem årene

Kesi har leveret en lang række hits, som alle har toppet listerne eller høstet guld/platin. Eksempler på nogle af hans mest kendte sange er:

  • “Søvnløs” (2014) – førsteplads på hitlisten.
  • “Kom Over” (2018) – #1-hit (samarbejde med Gilli).
  • “Su Casa” (2018, ft. Gilli) – #1-hit.
  • “X” (2019) – #1-hit.
  • “Tilbage” (2020, ft. Hennedub) – #1-hit.
  • “Blå himmel” (2020, ft. Hans Philip) – #1-hit.
  • “Ibiza” (2021, ft. Gilli & Benny Jamz) – #1-hit.
  • “Sprite & Vodka” (2024, ft. Noah Carter & Gilli) – #6-hit.
  • “Flad af grin” (2025, ft. Noah Carter & Benny Jamz) – #5-hit.

Disse hits viser bredden i Kesis repertoire – fra tunge gaderaps om natteliv til dansksproget partypop – og hans evne til altid at ramme tidsånden. Han har ofte base i trap/hiphop, men henter også inspiration fra pop og endda reggae (“Habibi” 2016) eller moderne R&B.


B.O.C., samarbejdspartnere og UROPA

Kesi har altid arbejdet tæt sammen med B.O.C.-kollegerne fra Nørrebro, især Gilli og Benny Jamz. Sammen skabte de i 2010’erne et helt nyt lydbillede i dansk hiphop, præget af catchy beats og urbane virkelighedsskildringer. Med dem har han udgivet fællesnumre som “Consigliere”, “Op” og “Hajde”, og i 2021 bragte de et samlet projekt ud under titlen “Mere End Musik” (Kesi/Benny Jamz/Gilli), der nåede førstepladsen. Uden for B.O.C. har Kesi gæstet mange andre artister og omvendt – fx står Danmarkstop-rapperen Artigeardit bag singlen “Er Her” (2021), hvor Kesi medvirker, og han har også lavet tracks med Don Stefano, Barbara Moleko og Mas fra Tessa. De senere år har han endda spillet sammen med nye navne som Noah Carter – sammen har de flere gange toppet hitlisten (f.eks. “Sprite & Vodka” og “Flad af grin” i 2024-25).

Ud over sit crew har Kesi også en legendarisk status i medierne. Han kaldes som nævnt “den uofficielle rapkonge” i Danmark og har i alt over 335 millioner stream afspilninger på nettet. Han vandt desuden prisen som Årets Danske Solist til Danish Music Awards i 2019 (en af flere musikpriser, han har modtaget).


Personligheden og sjove anekdoter

Kesi er ikke kendt for at tage sig selv alt for højtideligt. Tværtimod har han ofte et kækt smil på læben og en håndfuld anekdoter fra sit liv. Et klassisk eksempel er anekdoten fra 2012, hvor filminstruktøren Anne-Grethe Bjarup Riis i et Politikens interview klagede over, at Kesis musik var “det mest latterlige lortemusik” – med titelnummeret “Fissehul” som målskive. Kesi svarede bl.a. ved at uploade en telefonsamtale med hende på YouTube, hvori han tålmodigt forklarede, at sådanne ord ikke bruges chauvinistisk men som en del af raptraditionen med grove ord. Den episode – hvor den unge rapper roligt argumenterer for sit ordvalg – viser hans selvironi og evne til at tage kritik med et glimt i øjet.

Et andet træk ved Kesi er hans scene-energi. Han siger ofte, at han “står klar til at få festen i gang”, og hans optrædener kan være ret teatralske. Ved en festival i 2021 gik det så vidt, at hans B.O.C.-ven Gilli blev totalt beruset på scenen, og Kesi flere gange måtte gribe ind for at forsøge at få koncerten på rette spor. Ifølge Soundvenue endte det med, at Kesi famlede og skreg “I lige det her moment!” efter Gilli, mens han til sidst smed sin egen t-shirt i desperation for at få publikum op af stolene. Den kaotiske koncert endte i venskabeligt gruppekram – men efterlod festen i både publikum og læsere med skrå grin, fordi Kesi håndterede situationen som en rigtig showmand med gode nerver.

Ud over scenerampelyset er Kesi også kendt for at være social på nettet. Han deler ofte meme-værdige tweets og historier fra hverdagen, som f.eks. hans glade optrædener på sommerfester, vovede outfits eller joviale omgangstone med fans. En ting er sikkert: Kesi har stor selvtillid (han hedder ikke “Ung, Rig og pisse Arrogant” uden grund!), men samtidig virker han utvivlsomt som en fyr, de fleste gerne vil hænge ud med.


Nye projekter og fremtiden

Kesi stopper ikke med at udgive nyt. I 2022 udkom album-eposet “30 Somre”, som fejrede hans 30-års fødselsdag, efterfulgt af “Tillykke” (2023) og konceptalbummet “FOMO 88.8 FM” (2024). Sidstnævnte præsenterer sig som en 37-minutters radioudsendelse – et kunstgreb, hvor Kesi (som “Danmarks nye radiodarling”) lader radioværtinden Sara Sadiq Frost introducere et imaginært program fyldt med gæster og hits. Tinderbox-festivalen understreger netop, at “FOMO 88.8 FM” er en tour de force i pop-rap med “ikoniske samarbejder”.

Endnu mere overraskende var det måske, at Kesi i februar 2025 uden forvarsel udsendte “Supernova”, en minifuld EP med fire numre – igen med Noah Carter som prominent partner. Titelsangen “Supernova” har allerede fundet vej til hitlisterne (om end med en blygrå #21), og EP’en debuterede som #4 i Danmark. Det viser, at han stadig leger med nye lydideer og samarbejder.

I 2025 står Kesi i øvrigt på scenerne over hele landet: Han er booket til store festivaler som NorthSide i Aarhus (jun. 2025) og Tinderbox i Odense (jun. 2025). Det er et bevis på hans vedvarende appel, at han stadig trækker folk til som “Tinderbox-kongen”, der får publikum til ikke at misse noget (som annoncen lyste: “KESI helps you avoid FOMO”).

På trods af 13 år i branchen lader Kesi altså til kun at accelerere. Fra YouTube-grime-løver til Grammy-vinder (eller i det mindste DMA-vinder) har han bevaret sin ungdommelige friskhed. Han bor formentlig fortsat i København og bruger fritiden på at skrive og producere – officielt står hans pladeselskab (UROPA/Boy Wonder/MXIII) klar til flere spændende udspil. Som en af de virkelig store scenefigurer i dansk musik kan man trygt sige, at Kesi fortsætter med at holde festen kørende med sine fængende beats og glade grin.   Af: Eva Yde