Udgivet: d.30 November 2024. kl. 23.12
Foto: Lisbeth Hjort
5/5 Stjerner
En kærlig, sprudlende og forfriskende rejse med Shirley Valentine – på Teatret ved Sorte Hest
Der er en særlig atmosfære på Teatret ved Sorte Hest. Det intime rum, de mørke vægge og den helt særlige stemning danner rammen for noget unikt – denne gang Willy Russell's Shirley Valentine, en monolog, der trækker både latter og tårer frem. Når Vivienne McKee indtager scenen som Shirley, er det som at få besøg af en kær, lidt skør veninde, der inviterer os ind i sin verden af dagdrømme, frustrationer og spirende håb.
En kop te og lidt galgenhumor
Forestil dig at sidde ved køkkenbordet med Shirley, en kvinde i midtlivet, der taler med væggen – bogstaveligt talt. Shirley er fanget i rutinerne: lave mad til sin kræsne mand, småsludre med en irriterende nabo og undre sig over, hvor hendes eget liv blev af. Vivienne McKee leverer hvert ord med en snert af sarkasme og charme, så man føler sig som hendes fortrolige. Som publikum er vi hendes væg – på den bedst mulige måde!
Vivienne McKee – en mesterlig Shirley
McKee er simpelthen forrygende. Hun mestrer det engelske køkkenbordsdrama med en energi, der aldrig daler. Hendes timing er knivskarp, og hendes evne til at skifte mellem det komiske og det tragiske gør, at vi både griner og sukker. Når Shirley taler om sine ungdomsdrømme og den livsglæde, hun har glemt, mærker vi hendes længsel. Og når hun ironisk beskriver sit liv med "ægtefanden", som ikke engang kan lide pommes frites, eller serverer hans bøf på en skive toast med tandpasta på i stedet for smør. Vi klappede i hænderne af hendes ætsende humor.
Et scenografisk mikrokosmos
Kirsten Brink's scenografi er simpel, men dybt effektfuld. Køkkenet er brunt med gule blomster og lidt trist. Og når Shirley bryder ud og rejser til Grækenland, forvandles scenen til et solbeskinnet paradis med få, men virkningsfulde detaljer. Det er ikke blot en visuel forvandling, men også en symbolsk rejse, hvor vi ser Shirley blomstre som menneske.
Instruktion, der giver plads til hjertet
Helen Tennison har skabt en opsætning, der respekterer Russells tekst, samtidig med at den bringer noget friskt og levende til historien. Monologen bliver aldrig statisk, fordi Tennison lader McKee bevæge sig frit, som om scenen er hendes eget personlige univers. Det føles intimt, ærligt og autentisk – som en veninde, der deler sin største hemmelighed.
En kærlighedserklæring til livet
Shirley Valentine er mere end en komedie; det er en kærlighedserklæring til livet, til forandring og til modet til at finde sig selv. Forestillingen balancerer mesterligt mellem humor og alvor. Et øjeblik griner man højt af Shirley's tørre kommentarer, og i næste bliver man ramt af hendes ensomhed og sårbarhed. Det er denne dualitet, der gør stykket til noget særligt.
Kan man tale med vægge? Ja – og det virker!
Hvor mange forestillinger kan få én til at grine af en kvinde, der taler med vægge, og samtidig får én til at genoverveje sit eget liv? Willy Russell's tekst, Vivienne McKee's formidable skuespil og det lille, intime Teatret ved Sorte Hest skaber magi. Man forlader teatret med et smil på læben og en lille stille undren over, hvilke drømme man selv har glemt i hverdagens hamsterhjul.
Hvis du trænger til at blive underholdt, rørt og inspireret, er Shirley Valentine et must-see. Det er en forestilling, der både får dig til at grine, så tårerne triller og til at reflektere over, hvad der egentlig er vigtigst i livet. McKee bringer Shirley til live med sådan en varme og autenticitet, at man får lyst til at give hende et kæmpe kram – og måske et ekstra glas vin, og du vil forlade teatret med fornyet energi – og måske endda lidt lyst til at tale med dine egne vægge.
Anbefales? Absolut! Det her er en eftermiddag i teatret, med god musik. Du kommer ikke til glemme at Shirley Valentine er et spejl, vi alle kan genkende os selv i – og måske finde lidt håb og humor i... Here comes the sun, la la la...
Rating: 5 ud af 5 køkkenvægge – med en side af græske solnedgange! Af Ulla Jakobsen & Eva Yde
Læs mere under billedet
Når julen nærmer sig i Danmark, bliver en særlig institution vækket til live: London Toast Theatre. Og bag dette skøre, kreative teaterunivers står en kvinde, der er lige så sprudlende som en champagneprop nytårsaften – Vivienne McKee. Med en humor, der spænder fra britisk tørhed til skamløse ordspil, har hun givet os latterkramper gennem mere end 40 år.
Men hvordan blev London Toast Theatre til? Hvorfor elsker vi at blive revet med i deres farceagtige univers? Og hvad er hemmeligheden bag Vivienne McKees evige succes?
Fra "Jack and the Beanstalk" til "The House of Uhygge"
Siden starten i 1982 med Jack and the Beanstalk har London Toast Theatre skabt en imponerende række forestillinger, der kombinerer engelsk humor, danske referencer og en solid dosis anarki. Årets 2023-show, The House of Uhygge, tager publikum med på en hylende morsom og (u)hyggelig rejse gennem danskernes forkærlighed for hygge – krydret med gotisk gys og satire.
Men det er langt fra første gang, Vivienne og hendes hold har leget med genrer. Fra 2019’s The Three Brexiteers, hvor Brexit fik den farcebehandling, vi alle havde brug for, til 2015’s Don’t Touch Nefertiti, hvor oldtidens Egypten blev kombineret med moderne parodier, har hvert år været et festfyrværkeri af kreativitet. Selv når man tror, de har nået grænsen for absurditet, tager de det hele et skridt videre – og vi elsker dem for det.
Den skøre mastermind
Vivienne McKee er selve hjertet i London Toast Theatre. Født og opvokset i England, fandt hun vej til Danmark og besluttede sig for at revolutionere teaterscenen her med britisk galskab. Hun er en sand multikunstner – skuespiller, dramatiker, instruktør og komediedronning – og hendes karisma på scenen er intet mindre end magisk.
Men Vivienne er mere end bare komedie. Hendes brede repertoire spænder fra klassikere som Macbeth og As You Like It til hendes egne værker som Mac' n 'Beth og Killing the Danes. Hun har også spillet rollen som Shirley Valentine i Willy Russells ikoniske stykke – og lad os bare sige, at ingen nogensinde har formået at gøre monologer om fisk og chips mere fængslende.
Årets teaterhøjdepunkt
En vigtig del af London Toast Theatre’s succes er deres årlige Crazy Christmas Cabaret, som har underholdt danskerne siden 1983. Disse shows er mere end bare teater – de er en tradition. Forestillinger som Planet Rump – The Farce Awakens (2017), Hitchcock-up (2012) og Bored of the Rings (2006) har alle taget kendte historier og vendt dem på hovedet.
Publikum ved aldrig, hvad de kan forvente, men de ved én ting: Det bliver sjovt, skørt og fuldstændig uforudsigeligt. Hvem andre kunne finde på at kombinere Brexit, ABBA og spionparodier? Eller blande Jane Austen med sci-fi? Kun Vivienne McKee og hendes geniale hold.
Hvorfor elsker vi London Toast Theatre?
Fordi de tør. De tør at udfordre det traditionelle teaterformat og gøre grin med alt fra politik til popkultur. Og så har de en sjælden evne til at fange essensen af dansk humor, selv med en britisk accent. Vivienne McKee har gjort os alle til en del af hendes univers, hvor grænser ikke eksisterer, og hvor latter er en garanti.
En rejse gennem ikoniske forestillinger
Viviennes arv
Med over 40 år på bagen har Vivienne McKee og London Toast Theatre ikke bare skabt teater – de har skabt minder. Fra deres første forestillinger til nutidens spektakulære produktioner har de bevist, at latter virkelig er den bedste medicin. Og som Vivienne selv siger: "Hvis man kan få publikum til at grine, har man allerede vundet dem".
Når julen nærmer sig, og du leder efter en oplevelse, der vil bringe glæde, galskab og guldglimmer til dine mørke vinteraftener, så ved du, hvor du skal hen: Til London Toast Theatre og Vivienne McKees univers. Du vil aldrig se julen på samme måde igen.
Af: Henrik Yde
Stay tuned på "Yde News" - vi bringer dig nyhederne, du aldrig vidste, du havde brug for!
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes