En Energiudladning Af Reggae, Rebellion og Rå Realisme
Foto: Morten Rygaard
Udgivet: d. 26 Oktober 2024. 09.01
4/5 Stjerner
Tivolis Koncertsal var i går forvandlet til et vibrerende epicenter af rytme, følelse og rå ægthed, da musikforestillingen Natasja bragede igennem scenen. Vi blev taget med på en intens rejse gennem Natasja Saads liv, musik, en masse joints og en uforglemmelig karriere, fra hendes første skridt på de tilrøgede scener i Ungdomshuset til hendes ikonstatus som Danmarks ukronede hiphop- og reggaedronning. Hvis du troede, du vidste alt om Natasja, så vent, til du ser dette show. Det er som at opleve hendes liv gennem et kalejdoskop – fyldt med utænkelige vendinger og et helt arsenal af musikalsk kraft.
Fra Ungdomshuset til Jamaica – en verdenskvinde med benzin i blodet
Vi starter i Nørrebros hjerte, i et Ungdomshus, der både pulserer og stinker af oprør. De famlende koncerter i byens mørke undergrund bliver hurtigt forvandlet til noget større, da Natasja kaster sig ud i farlige hestevæddeløb i Sudan (ja, du hørte rigtigt!). Publikum må lige knibe sig i armen og spørge, om det virkelig skete. Og det gjorde det! Musikforestillingen formår på elegant vis at trække os igennem alle disse vilde episoder med en lethed, der både underholder og chokerer.
Sangene – de store hits som "Giv Mig Danmark Tilbage" og "Op med Ho’det" – leveres med så megen kraft og sjæl, at man næsten føler, at Natasja selv står på scenen. Det er en hyldest til hendes musikalske geni, der ikke kun var revolutionerende i Danmark, men også fik det globale reggae-miljø til at spærre øjnene op.
Et hold af stjerner, der brænder scenen ned
Natasjas liv bliver bragt til live af et stjernespækket cast, hvor ingen skinner mere end Pharfar, hendes ven og producer, som med sin jordnære tilstedeværelse leder os gennem de mere personlige og hjerteskærende øjeblikke. Cisilia Ismailova leverer en powerhouse-performance, mens Feven Geles, Caroline Henderson og Trine Appel hver især bidrager med deres helt egne nuancer til historien. Man kan ikke andet end at blive suget ind i deres verden, hvor hvert eneste nummer føles som et slag i mellemgulvet – på den gode måde.
Instruktør Nikolaj Cederholm har iscenesat forestillingen med en unik blanding af kaos og kontrol. Det hele føles intenst, men aldrig overvældende. Clemens Telling, der står bag manuskriptet og den supplerende musik, viser sig at være en sand mester til at væve musik og ord sammen til en fortælling, der griber fat i publikum fra første sekund og nægter at give slip.
Skuffelser, gennembrud og det legendariske efterliv
Musikforestillingen tager os gennem de største opture og dybeste nedture i Natasjas liv. Skuffelserne hos pladeselskaberne er ærligt skildret, mens de personlige sammenbrud og knoglebrud efter et uheld giver forestillingen en stærk emotionel nerve. Men det er hendes musikalske gennembrud, der får hele salen til at juble. Hvert hitnummer føles som en sejr for en kvinde, der gang på gang kæmpede mod oddsene – og vandt.
Den tragiske slutning på Natasjas liv, trafikulykken på Jamaica, er naturligvis et øjeblik med stor sorg, men forestillingen lader ikke mørket overtage. I stedet minder den os om, at hendes musik og ånd lever videre. Sangenes relevans og kraft er lige så stærk i dag som dengang – de er en uomgængelig del af Danmarks musikalske landskab.
En oplevelse, du ikke må gå glip af
Natasja er en overlegen musikforestilling, der fanger både det vilde og det sårbare i Natasjas liv. Musikken er ubestrideligt kraftfuld, og forestillingen er en hyldest til en kvinde, der nægtede at lade sig stoppe – hverken af pladeselskaber, knoglebrud eller samfundsnormer.
Hvis du vil opleve et af Danmarks største musikikoner blive bragt til live igen på scenen, og samtidig få en dosis af rå energi og følelsesmæssig dybde, så er Natasja forestillingen, du skal se. Dette er ikke bare en genopførelse – det er en triumf... Af: Emilie Jakobsen
Foto: Morten Rygaard
Natasja – En Energiudladning af Reggae, Rebellion og Rå Realisme
Hvis der er én person, der stadig danser i danskernes kollektive bevidsthed, er det Natasja Saad. Kvinden, der brød lydmuren med sit kraftfulde, rå og autentiske udtryk, og som med sin stemme blev en kulturel stormflod, der skyllede over både Danmark og den internationale reggae-scene. Hendes musik er ikke bare sange – det er slagkraftige statementer pakket ind i reggae-beats, dancehall-vibes og en uforfalsket kærlighed til livet og friheden.
Men hvem var Natasja egentlig? Hvad var det, der gjorde hende til den ustoppelige kraft, hun blev – både på scenen og i livet? Og hvordan formåede hun at forene den jamaicanske musiktradition med et dansk street-kick, så det gav genlyd i ghettoblokke og på de store festivalscener?
Lad os skrue tiden tilbage og dykke ned i historien om den pige fra Christiania, der gik fra at freestyle på gaden til at vinde verdens største reggae-konkurrence – og til sidst efterlod et musikalsk aftryk, der stadig pulserer i sound systems over hele verden.
Fra Stengade til Kingston – En Musikalsk Opvågning
Natasja Saad blev født den 31. oktober 1974 i København. Hun voksede op i hjertet af Christiania – stedet, hvor fristaden møder det rå storbyliv, og hvor musikken altid har været en livsnerve. Det var her, Natasja først blev introduceret til reggae – ikke på en fin, poleret plade, men på de støvede gader, hvor lyden af bas og trommer bankede gennem væggene fra gadefester og sound systems.
Hendes far, en sudansk musiker, og hendes danske mor gav hende en multikulturel opvækst, hvor reggae, jazz og soul flød sammen i et kaotisk, men smukt miks. Men det var reggaeens rå, rebelske natur, der trak i Natasja. Musikken var mere end bare lyd – den var en stemme for de stemmeløse. Og Natasja følte hurtigt, at hun var nødt til at være den stemme.
Allerede som barn begyndte hun at rappe og synge. Hun sugede inspiration til sig fra Bob Marley, Peter Tosh og Sizzla – men gav det sit eget twist. Det var reggae med en nordisk kant. Hun rappede og sang på dansk, engelsk og patois – og blandede sprogene, som var det den mest naturlige ting i verden.
Hendes talent var tydeligt fra starten. Som kun 13-årig begyndte hun at optræde på Stengade 30, og hun blev hurtigt en del af Københavns undergrundsscene. Hendes stemme var kraftfuld, hendes attitude var kompromisløs, og hendes budskaber var skarpe. Hun sang om livet, kærligheden og uretfærdigheden – og hun holdt aldrig igen.
"Big Up, Natasja!" – Triumfen i Jamaica
Men det var i 2006, at Natasja for alvor skrev sig ind i historiebøgerne.
Jamaica – reggaeens hellige land – afholdt hvert år den prestigefyldte International Irie FM Big Break Competition, hvor verdens bedste reggae-artister kæmper om titlen og en plads i reggaeens hall of fame. For første gang nogensinde meldte en europæisk kvinde sig til konkurrencen. Og ikke nok med det – hun vandt den.
Forestil dig scenen: En lyshudet dansk kvinde på scenen i Kingston, omgivet af garvede reggae-veteraner og hardcore dancehall-fans. Skepsissen i luften var tyk – men så åbnede Natasja munden. Og Kingston eksploderede.
Hendes flow var perfekt, hendes patois var spot on, og hendes energi var elektrisk. Hun leverede nummeret "45 Questions"med en selvsikkerhed, der fik publikum til at gå amok. Da konkurrencen var slut, var der ingen tvivl – Natasja var blevet en af dem. Hun var ikke bare en dansk reggae-sangerinde – hun var blevet adopteret af Jamaica selv.
Fra Christiania til Verdenstoppen – Og Tilbage Igen
Efter sejren i Jamaica eksploderede Natasjas karriere. Hun turnerede verden rundt, spillede på nogle af de største scener og udgav hits som "Gi’ Mig Danmark Tilbage"og "I Danmark Er Jeg Født", hvor hun kombinerede reggaeens rebelske tone med en skarp samfundskritik.
Hendes tekster var rå og ærlige. Hun sang om sociale uretfærdigheder, racisme, frihed og kærlighed – og hun gjorde det med en styrke og autenticitet, der fik selv de mest hardcore kritikere til at lytte efter. Natasja var ikke bare en musiker – hun var blevet en stemme for dem, der sjældent bliver hørt.
Hun bragte reggae ind i danskernes dagligstue. Og hun gjorde det uden at gå på kompromis med sin lyd. Det var Natasjas styrke – hun var lige så ægte på Roskilde Festival, som hun var på en lille klubscene i Kingston.
Tragedien i Spanien – En Stille Afslutning på Et Stort Liv
Men succesen blev afbrudt alt for tidligt. Den 24. juni 2007 var Natasja på ferie i Spanien med venner, da hun var involveret i en tragisk bilulykke. Hun omkom kun 32 år gammel.
Nyheden ramte som et chok – ikke bare i Danmark, men også i Jamaica, hvor hun blev betragtet som en del af reggae-familien. Natasja blev begravet på Assistens Kirkegård i København – men hendes musik lever videre.
Efter hendes død udkom albummet "I Danmark Er Jeg Født", som blev et kæmpe hit. Hendes nummer "Gi’ Mig Danmark Tilbage"blev et generationshit – en slags nationalsang for de marginaliserede og de stemmeløse.
Legenden Lever Videre
Selvom Natasja ikke længere er iblandt os, er hendes stemme stadig lige så kraftfuld, som den var, da hun stod på scenen i Kingston. Hendes sange bliver stadig spillet på radioen, og hendes tekster bliver stadig citeret, når folk vil sætte ord på frustrationer, uretfærdigheder – og håb.
Hendes liv var kort – men hendes eftermæle er enormt. Natasja lærte os, at musik ikke bare er underholdning – det er et våben, en trøst, og et opråb. Hun viste, at man kan være både dansk og jamaicansk, både rebelske og kærlig, både rå og sårbare – alt sammen på samme tid.
Når du hører bassen pumpe, og rytmen rammer din krop – så send en tanke til Natasja. For hun er der stadig. I musikken, i ordene, i følelsen af frihed.
Big up, Natasja – du er aldrig glemt. Af: Yde News
Stay tuned på "Yde News" - vi bringer dig nyhederne, du aldrig vidste, du havde brug for!
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes