Foto: Peter Bay Isak
Udgivet: d. 30 april 2025. Kl. 09.40
★ ★ ★ ★ ★ ☆
En magisk aften med "What Happened To The Earth?"
Tirsdag den 29. april 2025 indtog den norske popstjerne Aurora K.B. Hallen i københavn med sin "What Happened To The Earth?"-turné. Trods konkurrence fra en anden popdronning i byen var billetterne til koncerten revet væk længe før koncertdagen, og salen var pakket med forventningsfulde fans. Stemningen var elektrisk allerede fra de lange køer udenfor, hvor folk både købte merch og delte glæden over endelig at skulle opleve Aurora live.
Poetisk opvarmning fra Pomme
Franske Pomme åbnede aftenen med en intim og følsom optræden, der satte stemningen perfekt for det, der skulle komme. Med sin karakteristiske stemme og enkle opsætning formåede hun at fange publikums opmærksomhed og skabe en nærværende, næsten meditativ atmosfære. Særligt hendes nummer "Anxiete" blev mødt med stor begejstring fra de mange fremmødte, som tydeligt også var kommet for at opleve hende.
En naturkraft på scenen
Da Aurora trådte ind på scenen, var det som en naturkraft i menneskeskikkelse. Iført en scenekjole i lyse, hvidlige nuancer, der bevægede sig som blade i vinden, understregede hun sit dybe bånd til naturen og det drømmende univers, hun skaber gennem sin musik. Kjolen, dekoreret med organiske mønstre og med lag af gennemsigtige stoffer, fangede lyset på smuk vis og forstærkede det visuelle udtryk i showet.
Hun dansede med karakteristisk ynde og særpræget energi, og kombinationen af hendes stemme, bevægelser og det smukke scenelys skabte en helhedsoplevelse, som tryllebandt publikum.
Magiske højdepunkter og fællessang
Et af koncertens mest uforglemmelige øjeblikke indtraf, da Aurora fremførte sit milliard-hit "Runaway". Salen var helt stille, og langsomt begyndte publikum at synge med på den ikoniske melodi i et afdæmpet kor, som Aurora selv stod og smilede overvældet til. Det var et smukt bevis på, hvor stærkt hendes musik rammer - både kollektivt og individuelt.
En nøje udvalgt setliste
Setlisten bestod af både ældre favoritter og nyere numre, der viste hendes udvikling som kunstner. Højdepunkter som "Churchyard", "The River", "Queendom" og "Giving In to the Love" blev leveret med både kraft og sårbarhed, mens mere intime numre som "Through the Eyes of a Child" gav publikum plads til eftertanke.
Setlisten:
Aurora beviste i K.B. Hallen, at hun er en af sin generations mest visionære popkunstnere. Med en stemme, der kan veksle fra skrøbelig til kraftfuld i ét åndedrag, og en sceneoptræden der balancerer mellem det barnlige, det vilde og det spirituelle, leverede hun en koncert, der vil leve videre i publikums hjerter længe endnu.
En næsten fuldendt aften - både rørende, æstetisk og energisk - hvor Aurora beviste, at hun ikke bare synger for jorden, men med den. Af: Peter Bay Isak
Foto: Peter Bay Isak
Skovfeen der fortryllede popverdenens barndom i eventyrets skov
Der var engang en lille pige dybt inde i Norges fjelde, som lyttede til træernes hvisken og flodens stille sang. Pigen hed Aurora Aksnes, født en sommerdag i 1996 i Stavanger, men hendes hjerte hørte hjemme blandt naturens mystik.
Hun tilbragte sine første år i den lille bygd Høle, hvor hun klædte sig i lange skørter og fantasifulde hatte og legede under åben himmel. Familien flyttede senere til et hus dybt inde i skoven ved Os-fjeldet nær Bergen – et sted Aurora selv sammenlignede med Narnias magiske land, hvor vejene var bumpede, bilerne få, og træerne tårnede sig op omkring hende. I denne eventyrlige barndom fandt Aurora sin kærlighed til musikken; allerede som ganske lille begyndte hun at danse og komponere melodier på familiens klaver, som om naturens ånd talte gennem hendes fingre.
Som barn var Aurora lidt af en enspænder; hun havde sin egen sære stil og et hjerte, der bankede for alt det mærkelige og smukke i verden. Hendes to ældre søstre bekymrede sig nogle gange for, om Auroras anderledes væsen ville gøre hende til et mål for drillerier i skolen – hun gik f.eks. ofte sine egne veje og foretrak fantasifuldt tøj frem for tidens gængse mode. Den unge Aurora var også kendt for sin sky natur: hun har senere fortalt, at hun faktisk var bange for mennesker, der ville kramme hende som barn. Ironisk nok er hun siden blevet omfavnet af tusindvis af fans (og deler nu endda gerne kram ud, når modet tager hende).
Fra skovens sang til verdens scener
Historien om, hvordan Aurora forlod skovens trygge rammer og indtog musikscenen, lyder som et moderne eventyr. Som teenager skrev hun sange i al hemmelighed, kun til sig selv og sine nærmeste – indtil en klassekammerat uden hendes vidende lagde en video af Aurora, der fremførte sin egen sang “Puppet”, ud på internettet. Den generte skovnymfe blev forståeligt nok chokeret og lidt vred over, at hendes private musik var sluppet ud i verden. Men da et norsk managementfirma hurtigt fik øje på videoen og inviterede hende til et møde, hviskede Auroras mor et klogt råd i datterens øre: måske var der nogen derude, som havde brug for netop hendes sang. Med det i tankerne tog Aurora mod til sig og lod musikken flyve frit. Snart fik hendes tidlige numre tusindvis af afspilninger online og skaffede hende en dedikeret første fan skare.
Efter at have underskrevet sin første pladekontrakt i 2014 gik det stærkt for Aurora. Hendes tidlige singler – fra den spæde debut “Awakening” til gennembrudshittet “Runaway” – fandt vej til et stadigt større publikum. Selv popikonet Katy Perry erklærede sig som fan af den unge nordmands drømmende sang “Runaway”, hvilket sendte nysgerrige lyttere i hobetal ind i Auroras magiske lydunivers.
I slutningen af 2015 gav Aurora millioner af britiske tv-seere gåsehud, da hendes sarte cover af Oasis-klassikeren “Half the World Away” lød som soundtrack til den ikoniske John Lewis-julereklame. Som kulmination på eventyr-året optrådte hun samme vinter ved Nobels Fredspriskoncert i Oslo; hun fortalte rørt, hvordan hendes familie havde fulgt med hvert år hjemme fra stuen, og nu stod hun pludselig selv på scenen. Selv den amerikanske vært Jay Leno måtte overgive sig og roste den unge sangerindes fortryllende optræden.
I 2016 udgav Aurora sit debutalbum All My Demons Greeting Me as a Friend, der strøg direkte ind som #1 på den norske albumhitliste og hurtigt opnåede dobbelt platin. Den gådefulde titel – “Alle mine dæmoner hilser på mig som en ven” – afspejlede hendes vilje til at omfavne også de mørke følelser i musikken, dog altid med et strejf af håb. Aurora fortsatte ufortrødent sin musikalske saga med den todelte albumfortælling Infections of a Different Kind (Step 1)i 2018 og A Different Kind of Human (Step 2)i 2019, hvor hun udforskede alt fra politiske undertoner til fantasifulde fabler over et elektronisk poplandskab. Og som kronen på værket blev Auroras stemme samme år en del af Disneys magiske verden: hun lagde vokal til den mystiske "kalden" i animationsfilmen Frost 2, hvor hendes lyse stemme lokker Elsa mod ukendte eventyr i nord. Millioner af børn og voksne hørte Auroras sælsomt smukke “ah-ah-ah”-strofer i biografer verden over – et øjeblik, der cementerede hende som en egentlig eventyrskikkelse i popkulturen.
Eventyret fortsatte, og Aurora blev ved med at overraske. I 2022 udgav hun albummet "The Gods We Can Touch", inspireret af græsk mytologi, og i 2024 fulgte hun op med What Happened to the Heart?– endnu et kapitel i hendes unikke univers. Uanset hvor stor hendes succes blev, bevarede Aurora sin særegne kerne: den drømmende skovpige med fødderne solidt plantet i mosset og hovedet fuld af stjerner.
Musikalsk magi og særpræg
Auroras musikalske univers er lige så eventyrligt som hendes baggrund. Hun mestrer en eklektisk stilart, hvor elektronisk pop smelter sammen med nordisk folketone og mystik. Hendes vokal beskrives ofte som “æterisk” – luftig, ren og næsten overjordisk – og hun bruger den som et instrument i sig selv. Legende vokallyde som “ah”, “oh” og “la” snor sig ind og ud af hendes sange som et kor af naturvæsner omkring lejrbålet. Man får indtryk af, at hendes melodier lige så vel kunne runge under trækronerne en stille nat som på en stor festivalscene; de rummer både noget vildt og urkraftigt samt noget fint og sårbart.
Auroras sangskrivning balancerer melankoli og håb. Hun har selv forklaret, at hun ikke skriver triste sange for at gøre folk kede af det, men for at vise, at det ikke er farligt at mærke sorgen – så længe der også er et glimt af lys. “Det er som at tage medicin med en skefuld sukker,” har hun sagt om at pakke tunge emner ind i smuk musik. Og netop sådan føles hendes tekster ofte: selv når hun synger om hjertesorg, klimaangst eller verdens uretfærdighed, er der en trøst til stede mellem linjerne.
Kritikere har forsøgt at sætte en etiket på Auroras lyd, men hun unddrager sig let enhver genreboks. Musikken er blevet kaldt alt fra artpop til dark pop til avantgarde electropop – forskellige forsøg på at indfange det magiske miks, hun leverer. Sammenligninger med andre unikke kunstnere som islandske Björk eller Florence Welch fra Florence + The Machine dukker også op, men Aurora har sin helt egen niche. Inspireret af nordisk folklore, natur og sine egne følelsers dybder skaber hun en lydverden, hvor man både kan danse med sin indre ulv og fælde en tåre for verden – alt sammen i samme sang.
Personlig stil og udstråling
Aurora er kendt for sin legesyge udstråling på scenen. Her smiler hun bredt til publikum under en koncert i Norge.Hendes visuelle fremtoning er lige så særpræget som musikken, og hun går sine egne veje i alt fra mode til performance. I starten af karrieren vakte hun opsigt med sit næsten eventyrlige, barnlige udseende: lys hud uden makeup og kort, platinblondt hår, lige så hvidt som hendes øjenbryn. Senere eksperimenterede hun med frisurer – blandt andet en delvis barberet “vikingefrisure” og senere sit karakteristiske todelte pandehår med kort nakke, som kunne minde om en figur i en anime-film. Under sin Infections of a Different Kind-periode tegnede hun ofte sorte linjer i ansigtet som tårer eller mystiske symboler.
Auroras garderobe består mest af omsyede genbrugskreationer, som hun designer i fællesskab med sin søster Viktoria. På scenen optræder hun tit barfodet, iklædt lag på lag af stof i et look, der mest af alt kan beskrives som “skovfe møder futuristisk boheme”. Hun har aldrig jagtet det glitrende popstjerne-look; faktisk foretrækker hun ofte slet ikke at have makeup på. I stedet fokuserer hun på at være til stede i musikken – at lade kroppen følge rytmerne i spjættende, spontane dansetrin og lade ansigtet udtrykke hver en følelse råt og umiddelbart. Hendes sceneoptræden er blevet beskrevet som både excentrisk og blid; hun kan stå helt stille med lukkede øjne det ene øjeblik, for i det næste at springe rundt som en yndefuld alv, alt imens publikum fastholdes under hendes fortryllelse. Det er blevet sagt, at Aurora ikke ville falde uden for til en sammenkomst hjemme hos selveste Stevie Nicks – en spøgefuld måde at sige på, at hun forener hippie-feens jordnære charme med et magisk, næsten overnaturligt skær.
Finurlige øjeblikke og fan-kærlighed
På trods af (eller måske takket være) sin lette aura er Aurora også kendt for sin jordnære humor og spontane, skøre indfald. Hun deler gerne pudsige tanker fra scenen og i interviews – engang blev hun spurgt om at nævne tre ting, hun er lavet af, og uden at blinke svarede hun: “vin, sex og lort”! Sådan et uortodokst svar er typisk Aurora: skævt, ærligt og helt igennem charmerende på sin egen besynderlige måde. Hun er heller ikke bange for at gøre sig selv lidt til grin for at få andre til at smile; til en koncert på en varm dag jokede hun ubekymret til publikum om, at hun var “helt svedig på numsen” – hvilket udløste både latter og klapsalver i salen.
Auroras forhold til sine fans er noget for sig. Hendes fanbase kalder sig selv “Warriors and Weirdos” – krigere og mærkelige eksistenser – et kælenavn Aurora selv fandt på som en hyldest til det at være anderledes. Hun har endda beskrevet sig selv som en stolt “weirdo” og opfordrer alle sine tilhængere til at være stolte af det, der gør dem unikke. Til koncerter taler hun til publikum som til venner; hun opfordrer dem til at passe på hinanden, kramme hvis de har lyst (en stor udvikling for den pige, der engang frygtede kram!), og vigtigst af alt til at omfavne deres egen mærkelighed. Nogle gange hopper hun ned til publikum for at give high-fives og kram, eller hun får en hel festivalplads til at sætte sig på hug og hoppe op samtidig, bare for sjov. Den legende interaktion skaber en helt særlig stemning af fællesskab. Publikum føler sig set og elsket af deres eventyrlige heltinde, og Aurora selv virker lykkeligst, når hun kan dele sin magi direkte med de mennesker, der har taget hendes musik til sig.
Og eventyret fortsætter...
Der findes ingen helt som Aurora i musikkens verden. Hendes blanding af eventyrlig fantasi, rå følelser og legende kreativitet gør hende til et unikum på den moderne popscene. Hvor andre popartister måske følger strømlinede formler, danser Aurora bogstavelig talt efter sin egen melodi – ofte med bare tæer og lukkede øjne, opslugt af øjeblikket. Hun har skabt et univers, hvor sårbarhed er en styrke, mærkelighed er en gave, og musikken er et levende, åndende eventyr. Som en vaskeægte skovfe-prinsesse, der fandt sin stemme dybt inde i skoven, har Aurora taget den stemme med sig og fortryllet en hel verden med sin unikke magi. Af: Peter Bay Isak
Stay tuned på "Yde News" - vi bringer dig nyhederne, du aldrig vidste, du havde brug for!
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes