Udgivet: 24 Oktober 2024. 09.45

Offentlig transport i Danmark:

En rutsjebanetur af forsinkelser, forbindelser og forundring

Offentlig transport i Danmark. Det er en af de ting, vi alle elsker at hade – og hader at elske. Hvad end du sidder i en overfyldt bus, venter på en forsinket togforbindelse, eller prøver at forstå, hvordan man kommer fra A til B uden at miste sin forstand, så er det svært at komme udenom, at den danske offentlige transport både er en livline og en kilde til uendelig frustration. Men hvorfor er det så kompliceret, og hvad er det med al den offentlige debat om forsinkelser, prisstigninger og tog, der aldrig kommer?


Toget kommer… Måske?

Lad os starte med togene. DSB er Danmarks største jernbaneselskab, og med lidt humor kan man sige, at det også er Danmarks største leverandør af ventetid. Det er en velkendt joke, at du skal tage toget en halv time før tid, hvis du vil være sikker på at komme frem til tiden. Og det er ikke helt forkert. Forsinkelser er blevet en så integreret del af den danske togrejse, at når toget faktisk kommer til tiden, er vi mere overraskede end glade. Det føles næsten som at vinde i lotteriet.

Den offentlige debat om DSB kører på skinner (når DSB selv ikke gør det), og vi ser gang på gang kritik af, hvordan selskabet håndterer sine udfordringer. Der er talrige historier om signalproblemer, gamle togsæt og kaotiske opdateringer på apps, der enten ikke virker eller simpelthen er for sent ude. Det er som om, toget af og til har glemt, at vi lever i en tidsalder, hvor teknologi burde hjælpe os – ikke forvirre os.


Bussen kommer (eller kører forbi)

Og hvad med busserne? Ah, de grønne, gule og røde busser, der forbinder landets byer og landsbyer. Hvis du bor i en storby som København, Aarhus eller Odense, er busserne en integreret del af dagligdagen. Men for mange føles det som at spille en runde med offentlig transport-roulette. Bussen kommer, når den vil – hvis den da kommer. Måske kommer den for tidligt, og du ser den forsvinde over bakketoppen, mens du løber med tasken flagrende i vinden. Måske kommer den for sent, og du står og fryser ved stoppestedet og stirrer på din telefon, som har meldt, at "bussen ankommer om 1 minut" i de sidste ti minutter.


Prisstigninger og den store gådefulde rejse

Så er der prisen. Hvert år kan vi næsten stille uret efter nyheder om, at priserne på offentlig transport vil stige. "Vi investerer i en bedre service!" får vi at vide. Og så holder vi vejret og tænker: "Bedre? Hvornår? Hvordan? Og for hvem?" For selvom vi betaler mere, er det svært at mærke den store forbedring, når bussen stadig ikke kommer, og toget stadig sidder fast på grund af et signalfejl i Glostrup.

Den danske offentlig transport har et lidt paradoksalt forhold til prissætning. På den ene side vil vi alle gerne betale mindre, men på den anden side kan vi godt lide ideen om en offentlig transport, der rent faktisk fungerer. Problemet er bare, at det ofte føles som om vi får det værste fra begge verdener: dyrere billetter og flere forsinkelser.


Mere miljø, færre tog?

En af de store argumenter for at bruge offentlig transport er selvfølgelig miljøet. Og det er ikke noget at kimse af. Danmark forsøger at være et grønt foregangsland, og vi skal reducere vores CO2-udledning. Offentlig transport spiller en vigtig rolle i denne grønne omstilling. Men det kan være svært at få folk til at lade bilen stå, når de ved, at toget sandsynligvis vil være forsinket, eller bussen er fyldt til randen i myldretiden. Det er lidt som at blive bedt om at vælge mellem at cykle i regnvejr eller tage en bus, der muligvis ikke dukker op.


En kompliceret køreplan

Den offentlige debat er fuld af forslag til, hvordan vi kan forbedre vores kollektive transportsystem. Flere penge til investeringer, smartere teknologi, flere busser, mere elektrificering af tognettet, og så videre. Men som så mange andre ting, tager det tid – og det føles som om, vi har ventet på den "nye og forbedrede" offentlig transport lige så længe, som vi har ventet på det næste tog.

Der er dog små lyspunkter. Flere byer satser på at gøre busserne elektriske, tognettet bliver gradvist moderniseret, og der er endda forsøg med førerløse metroer og nye former for billettering, der skal gøre det hele lettere. Så måske, bare måske, vil vi en dag se en offentlig transport i Danmark, der både er punktlig, pålidelig og til at betale.


Er der brug for offentlig transport i Danmark?

Ja! Trods al kritik er offentlig transport en vital del af vores infrastruktur. Den hjælper os med at komme på arbejde, i skole og til vores fritidsaktiviteter. Den er nødvendig for at skabe sammenhæng i landet og reducere vores klimaaftryk. Men den har også brug for en overhaling, både teknologisk og organisatorisk.

Så næste gang du står og venter på bussen eller ser dit tog blive forsinket endnu en gang, kan du trøste dig med, at du ikke er alene. Vi er mange, der deler frustrationen – og håbet om, at en dag vil den danske offentlige transport køre lige så præcist som en schweizisk urværksmaskine. Indtil da? Husk en god podcast og måske en paraply.   Af: Henrik Yde