Foto: Peter Bay Isak
Udgivet: d. 9 maj 2025. Kl.07.20
★ ★ ★ ★ ★ ☆
Thrown i Pumpehuset
Et sort hjerte bankede hårdere end nogensinde udsolgt og utæmmet fra første tone
Pumpehuset dannede onsdag rammen om et brag af en koncert, hvor svenske Thrown headlinede en aften, der fra første sekund emmede af kaos, fællesskab og intensitet. Med opvarmning fra Graphic Nature, UnityTX og Crystal Lake var stemningen skruet helt op længe før hovednavnet gik på. Salen var pakket - udsolgt til sidste billet – og temperaturen steg hurtigt til noget, der føltes som 40 grader og en sky af dåse guldtuborg.
Opvarmning med overskud og omtanke
Opvarmningsrækken leverede hver især solide sæt, men det var især UnityTX, der formåede at skabe noget særligt. Undervejs i deres energiske optræden satte forsangeren en moshpit i gang - kun for kvinder - og skabte et rum, hvor flere fik mulighed for at være med på deres egne præmisser. Det var en stærk og sjælden gestus, der skabte respekt og viste, at hardcore-miljøet også kan rumme omsorg midt i kaosset.
Crowdsurfing og moshpits gik ellers hånd i hånd med konstant energi fra gulv til balkon, og selvom promillen i salen tydeligvis steg i takt med antallet af tomme dåser, var der en fin balance mellem vildskab og ansvar. Publikum passede på hinanden - en ægte kollektiv oplevelse.
Thrown leverede – og mere til
Da Thrown endelig gik på, eksploderede salen. Bandet, som blot for anden gang spillede i Danmark, havde tydeligvis fanget det danske publikums mørke hjerter. Deres blanding af tungt, tight og teknisk præcist hardcore rystede væggene i Pumpehuset. Vokalen skar igennem, breakdowns ramte som knytnæver, og selv de mest slidte koncertgængere blev revet med endnu en gang.
Man kunne mærke, hvor længe folk havde ventet på denne koncert. Stemningen spredte sig fra forreste række til baren bagerst. Lyden var skarp, og lyset understregede de dystre stemninger, som Thrown balancerer så elegant. Bandet selv virkede tydeligt rørte over modtagelsen - og det forstod man godt.
Et fællesskab i støv og støj
Koncerten med Thrown og co. var ikke bare endnu en aften i hardcore-regi. Det var en påmindelse om, at selv i en genre præget af råhed og aggression, kan der skabes rum til alle. Med små, men vigtige øjeblikke - som kvindemoshpitten og den omsorgsfulde pitkultur - blev denne aften i Pumpehuset noget mere end bare musik. Og headbanging skal man ej forglemme - mon der er nogle der gik i seng med hold i nakken? Det tror jeg!
Thrown cementerede, at de er kommet for at blive. Næste gang de rammer Danmark, bliver det formentlig i en endnu større sal – og med endnu flere sorte hjerter klar til at banke i takt. Af: Peter Bay Isak
Foto: Peter Bay Isak
Graphic Nature
Foto: Peter Bay Isak
Crystal Lake
Foto: Peter Bay Isak
Unity TX
Foto: Peter Bay Isak
Thrown – Sveriges metal-eksport oprindelse og historie
Bandet blev dannet i Stockholm-området omkring 2019. Trommeslager Buster Odeholm (kendt fra Vildhjarta og Humanity’s Last Breath) fik sammen med guitaristerne Marcus Lundqvist og Andreas Malmlyst til at skabe et nyt, moderne metalprojekt. Marcus og Andreas havde allerede spillet sammen i et tidligere band, men søgte en frisk start med mere eksperimentel lyd. De kontaktede Buster, der oprindeligt skulle være producer, men som endte med selv at tage trommesættet. Til sidst fik de også fat i guitaristen Johan Liljebladmed i bandet. Under Covid-nedlukningen skrev de deres første numre hver for sig hjemmefra, og allerede dengang løb temaer om vrede og selvhad som en rød tråd gennem sangene.
Medlemmer og roller
Bandet består af fire svenskere med hver deres baggrund og rolle:
Thrown spiller kompromisløs, aggressiv musik, der ikke let lader sig putte i én kasse. De bevæger sig i grænselandet mellem hardcore og metalcore, men blander også elementer af nu-metalog endda subtile elektroniske træk ind i lyden. Kerrang! beskrev bandets stil som en “fast og rasende blanding af hardcore’s rå energi og nu-metal’s groove”. De trækker på 90’er-ikoner som Slipknot og Korn, men er bestemt ikke bange for at tilføje nye rytmer – for eksempel bruger de moderne phonk-agtige beats i deres sange. Resultatet er en lyd, der både kan give ødelæggende moshparts og pludselige hooks, man kan synge med på.
Vigtige udgivelser
Throwns diskografi accelererede lynhurtigt efter debuten. Først kom singlen “Grayout” (2021), der – som Marcus selv har fortalt – var den første sang, de nogensinde skrev, og lagde blueprint’en for deres kommende EP. Siden fulgte singlerne “Fast Forward”og “New Low”, og i marts 2022 udkom debut-EP’en "Extended Pain". EP’en gjorde straks indtryk: Den lå næsten et år på Spotifys globale metal-topliste med over 26 millioner streams på kun fem numre, og cementerede Thrown som en eksplosiv nykommer i metalverdenen.
I august 2024 udgav Thrown deres debutalbum “Excessive Guilt” via det tyske pladeselskab Arising Empire. Albummet er voldsomt kort – kun lige godt 20 minutter langt – men fyldt til bristepunktet med intensitet og variation. Anmelderne tog godt imod det; Kerrang! gav albummet 4/5 stjerner og kaldte Thrown“ blot i begyndelsen af at blive en af heavy-musikkens mest ildenemme bands”
Albummet “Excessive Guilt” cementerede Throwns ry. Coveret herover præsenterer den mørke, dystre stemning, man finder i musikken: En ubønhørlig mur af lyd, der dog også pulserer med en rytmisk, næsten dansabel energi. Mange fans peger på, at konceptet ’Excessive Guilt’ handler om raseri og skyldfølelse – temaer som bandet omfavner fuldt ud og leverer via både brute riffs og fængende omkvæd.
Kendte sange og musikvideoer
Nogle af Throwns sange er gået særligt rent ind hos fansene. Ud over “Grayout” og “Backfire” (begge med videoer tilknyttet EP’en) har singlerne “Guilt” (2023) og “On The Verge” (2023) samlet enorme streamingtal og et stort følgeskab. “Guilt” alene har over 2 millioner afspilninger på Spotify, og musikvideoen viser bandet indhyllet i pyro og close-ups. Ligeså “On The Verge” fik sit navn til at holde: Nummeret veksler mellem brute metalknald og et hypnotisk, næsten hiphop-agtigt beat. Begge videoer forstærker det apokalyptiske udtryk – Thrown ses ofte i mørke rum med blinkende lys, mens sangens vrede fuldt ud udfolder sig.
Bandet har udgivet videoer til det meste af deres materiale: “Grayout”, “Fast Forward”, “New Low”(EP’en) samt “Guilt”, “On The Verge” (albummet), som alle følger den samme rå æstetik. Videoerne er filmisk beskåret, med scener af bandet i skarpt lys og mørke skygger, som accentuerer musikkens koldblodighed. Teksterne i omkvædene står klart i fokus – det er hymner om frustration, man straks kan synge med på sammen.
Live-optrædener og turnéer
Thrown har spillet overalt, de kunne komme til. Allerede i 2022 turnerede de Europa rundt som support for Counterparts. I 2023 fulgte nye opvarmningsjob for amerikanske Invent Animate og Fit For a King, og i 2024 delte de scene med hardcore-navne som Spite, Alpha Wolf og While She Sleeps på festivaler og i klubber verden over. Publikum blev aldrig helt klar over, hvad der ramte dem – bandet stormer scenen med en rå energi, som hurtigt smitter af på folk i salen.
Koncerterne er højspændte begivenheder: Publikum bliver bogstaveligt talt slæbt med i en energisk storm, hvor omkvædene synges med på hver eneste vredne linje. Ifølge bandet selv “skyder tilbuddene bare ind, vi turnerer fuldtid uden pause – men vi klager ikke!”, og det mærkes: Der er næsten altid udsolgt til deres shows. Også i Danmark har Thrown gjort sig bemærket; flere danske festivaler har haft dem på plakaten, og anmeldelser nævner med et smil, at svenskerne kombinerer melankoli og lidenskab i et show, der får selv Copenhells scener til at eksplodere.
Særlige kendetegn og uventede detaljer
Thrown adskiller sig især ved deres kompromisløse lyd og arbejdsmetode. Først og fremmest produktionskvaliteten: Trommeslager Buster fungerer også som bandets interne producer, så de kan eksperimentere i eget studie uden at betale timepriser. Det betyder, at hvert enkelt riff, vokalspor og beat kan poleres til perfektion (eller kasseres) – lige indtil det føles helt rigtigt. Marcus fortæller gerne, at deres filosofi er ligetil: “Hvis det føles godt, kører vi med det”. Den tilgang sikrer, at kun de numre, der føles naturlige og selvsikre, ender på albummet.
En anden særhed er deres æstetik: Titler som “Bitter Friend”, “Parasite” og “Look at Me” indgyder fra start, at lytteren får sandheden serveret uden filter. Marcus indrømmer, at han ikke tøver med at kalde både venner og bekendte ud i teksterne – og endda håber, at de genkender sig selv i sangene. På den måde kombinerer Thrown en sort humor med brutal ærlighed: Alt bliver lagt på bordet, når bandet kaster sin selvransagelse mod lytteren.
Sjove eller usædvanlige fakta
Selvom Thrown er brutale i lyden, gemmer der sig finurligheder bag facaden. For eksempel opbyggede de allerede 500.000 månedlige Spotify-lyttere hjemmefra under pandemien, før de nogensinde havde mødt hinanden i studiet. Da de endelig mødtes fysisk første gang, gik de direkte i studiet – og få måneder senere var debut-EP ’en "Extended Painklar" til udgivelse. Bandnavnet er også en lille nørdet detalje: På engelsk betyder “thrown” jo “kastet”, som om vreden kastes direkte i hovedet på lytteren. I interviews har drengene talt spydigt om at “kaste ”deres aggressioner ud til publikum, og er ikke blege for at lave grin med sig selv – de er kendt for at tage sarkasmen med op på scenen.
Fans og mediemodtagelse
Thrown har fået massiv opmærksomhed fra både fans og medier. Spotify-lyttertallene sprang fra ingenting til over 1,5 millioner månedlige lyttere på ganske få år, og deres musik bliver delt ivrigt på sociale medier. Pressen fulgte trop: Kerrang! bragte dem for eksempel på forsiden med en feature-artikel om det nye svenske fænomen, mens kritikere fra Rock Hard til NME har rost bandet for deres kompromisløshed. Selv humoristiske metalmedier fangede dem: Sputnik Music skrev med et glimt i øjet, at albummet “kun er 20 minutter langt … fangende og fyldt med adrenalin”.
Bandet selv tager det hele med ophøjet ro: Marcus spøger, “Tilbuddene vælter ind, vi turnerer nonstop uden nogen pauser – men vi klager ikke!”. Så hvis du endnu ikke er hoppet med på Throwns vogn, er det måske på tide – smid hæmningerne og hop i moshen. Dette svenske maskineri er i fuld gang med at lægge verden øde! Af: Peter Bay Isak
Stay tuned på "Yde News" - vi bringer dig nyhederne, du aldrig vidste, du havde brug for!
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes