Foto: Peter Troels
Udgivet: d. 3 maj 2025. Kl. 07.43
★ ★ ★ ★ ☆ ☆
Mumle fik hele Tivoli til at moonwalke
Fredag d. 2. maj 2025 i Tivoli var en aften, hvor selv blomsterne ved Plænen så ud til at nikke med takten. Mumle – dansk popmusiks nye kronjuvel, tanket op med TikTok-poesi, melodisk melankoli og selvsikker scenesjarm – indtog Fredagsrock som en blid orkan. En, der både smøg sig om publikums hjerter og rykkede ved selve fundamentet under Det Gamle Lysthus.
Aftenens åbner, "Delevenlig", sendte straks selfie-stængerne i vejret. Med beatet dryppende som saftevand på en sommerdag og linjer, der føles som kærestebrev skrevet i capslock, var det tydeligt: Mumle er ikke bare delevenlig – hun er uundgåelig. Publikum – unge, gamle og dem midtimellem – kunne teksterne bedre end deres egne dankortkoder.
Og så kom han. Eller… han kom ikke. "Moonwalkman" blev leveret uden ham – og det var faktisk perfekt. For i stedet for at stirre længselsfuldt mod scenekanten, vendte Mumle blikket mod os. “Han er altid på vej væk,” sagde hun, og Tivoli svarede med en kollektiv “We’ve all been there, girl.”
"Jylland til KBH" ramte som en omvendt migrationsballade. Med hendes underspillede charme fik hun sat gang i en slags fælles erindringsdans – om flyttekasser, omvendt kulturchok og det at få grus i skoene på Nørrebro.
"Et for dig" og "Dårligt Match" fulgte i rap. Sidstnævnte med en energi, som om hun havde hevet hele sin Tinder-historik op på scenen og givet den en mikrofon. Publikum sang med så højt, at selv Dæmonen et øjeblik stoppede op og lyttede.
Og så: "Ung, dum og forelsket" – en popsang forklædt som dagbog, skrevet med eyeliner. Det var teenagekaos i versform, og det lød som hele Plænen smilede og snøftede samtidig.
Mumle skiftede gear med "Mande mand" – en satire med kant, hvor hun dansede rundt i sin egen frustration over kønsroller som en popsociolog med beat. Publikum lo og nikkede – og måske en enkelt mande mand også fik lidt at tænke over.
"Detentionen" og "Det var sjovt så længe det varede" blev aftenens emotionelle nedslag. Den første en slags ungdomsdomstol med popdommer, den anden en bittersød erkendelse, leveret med både glitter og gråd i stemmen.
Og så… mørket. "Hvor solen ikke skinner". En koncertpause forklædt som sang, en rumtid hvor lyset faldt fra ansigterne, og kun musikken talte.
Men Mumle samlede os igen. "Mennesker Nok" blev et popmanifest – som om hun sagde: “Du er nok. Vi er nok. Vi står her, i Tivoli, og vi er mennesker nok”...
"Før du vågner igen" og "Hele Vejen" blev sendt af sted som åbne kærlighedsbreve til natten. Der var folk, der krammede. Nogen kyssede. En pige foran mig kastede sin cap i vejret og råbte “Jeg elsker dig, Mumle!” – og det føltes ikke som et råb, men som et løfte.
Og så kom den. "Det modsatte" – en finale, hvor Mumle næsten ikke behøvede at synge. Publikum tog over, og hele Tivoli gyngede, rystede og svajede i takt. Det var som at se 10.000 mennesker råbe deres eks'er ud i natten – med beat.
Koncerten sluttede, men energien blev hængende som konfetti i luften. Mumle havde ikke bare spillet en koncert. Hun havde givet os et spejl. Et beat. En dans. Et minde.
Mumle i Tivoli var ikke bare “sjovt så længe det varede”. Det var vildt. Det var rørende. Det var det modsatte af midlertidigt.
Og når solen står op over København i morgen, er der ingen tvivl: Danmark har fået en ny dronning. Hun mumler ikke – hun taler i versaler. Af: Henrik Yde
Foto: Peter Troels
Mumle – En ung stemme for ungdommens følelser
Julia Kathrine Hansen, bedre kendt som Mumle, er en 21-årig sanger og sangskriver fra Haderslev i Sønderjylland. Hun har med sine popmelodier hurtigt slået igennem på den danske musikscene, hvor hun med intime fortællinger om hverdagslivet og ungdommens følelser har skabt sit eget univers. Som én koncertarrangør skriver, trækker Mumle på "hverdagens historier, ungdommens følelser og små øjeblikke fra livet i Sønderjylland" i sin musik. Musikerne beskrives som en kombination af poppens fængende melodier og en ærlig, til tider humoristisk tone – Roskilde Festival kalder det, at hun “forener poppens medrivende kvaliteter med rå ærlighed, humor og skæve betragtninger”. Med en sårbar og hudløst ærlig stemme formår Mumle at give sine numre en personlig tyngde, og hendes tekster handler om både kærlighed, ensomhed og drømme – alt sammen leveret med charme og selvironi.
Baggrund og opvækst
Julia Kathrine Hansen blev født 24. oktober 2003 og voksede op i Haderslev i Sønderjylland. Hun kommer fra en hestefamilie og er en vaskeægte “ridepige”, hvilket også har præget hendes kunstneriske univers. Ifølge en festivalomtale er Mumle “født vaskeægte ridepige, familien har heste, og mange af de sange Mumle skriver, finder hun på midt i stalden, som er blevet et frirum”. Allerede som barn elskede hun at synge, men i ungdomsårene følte hun, at Jantelovens normer holdt hende tilbage. Det var først i 2021, mens hun gik på handelsskole og havde brug for et kreativt outlet, at musikken for alvor blev hendes måde at håndtere tilværelsen på. Hun begyndte at finde backingtracks på YouTube og skrive egne tekster, hvor hun indså sit talent for sangskrivning. Ifølge hendes egen fortælling kom vendepunktet, da hun kiggede på sine standpunktskarakterer og pludselig erkendte: “Jeg skal være popstjerne”. Fra det øjeblik gik hun målrettet efter at føre drømmen ud i livet.
Musikalsk stil og lydunivers
Mumles musikalske udtryk rummer en moderne poplyd med indiernes inderlighed. Som sit alter ego lukker hun lytteren ind i en personlig fortælling med varme klange – hun skriver og synger “nutidens popmusik på sin helt egen måde”. Hendes sange kombinerer fængende melodier og både elektroniske og akustiske elementer, der giver lydbilledet bid og substans. Roskilde Festivals programtekst fremhæver, at Mumle “forener poppens medrivende kvaliteter med rå ærlighed, humor og skæve betragtninger fra livets følelsesmæssige rutsjebanetur”. Med andre ord byder hendes sound på poppig rytmik og hooks, men også på jazzede eller folk-inspirerede akkorder og intime vokallinjer, som belyser teksternes indhold. DIGIDI beskriver Mumle som et alter ego, der “sætter ord på de ting der sjældent bliver italesat” og fortæller sine historier med et “tvist af humor og selvironi”. Resultatet er et lydunivers, der både føles sårbart og skarpt; hendes vokal har en ærlighed og umiddelbarhed, der gør lytteroplevelsen både vedkommende og intens.
Karrierestart og gennembrud
Mumle kom sent i gang med sin professionelle karriere, men resultaterne kom hurtigt. I 2023 spillede hun over 20 koncerter i eget navn på danske festivaler og spillesteder – en såkaldt debut-”festivalsommer” – og samtidig udkom hun med sin første single. Gennembruddet kom med sangen “Det Modsatte” i efteråret 2023, der flittigt blev spillet på radioen og streamingtjenester. Ifølge GAFFA-landede nummeret blandt de 10 mest streamede danske sange i 2024, og ved årets udgang lå hun øverst på hitlisterne med netop “Det Modsatte”. Singlen rundede hurtigt én million afspilninger på Spotify – et tydeligt signal om hendes tidlige store publikumsappel.
I løbet af 2024 fortsatte Mumle med flere populære udspil. Hun udsendte singler som “Et for dig” og samarbejdede med rapperen Svea S på nummeret “Hvor Solen Ik’ Skinner”. I oktober 2024 udkom hendes debut-EP Mumler Ikke (5 numre), som GAFFAs anmelder belønnede med fem ud af seks stjerner. EP’en blev rost for at skildre de komplekse følelser og hverdagsøjeblikke, der fylder hendes univers. Kort efter lod hun sin unge stemme lyde sammen med veteranerne i TV-2 på singlen “Som Om”, som udkom i november 2024 (her optrådte hun som gæstesanger). Og i begyndelsen af 2025 fulgte endnu en single – “Hele Vejen”, en duet med den aarhusianske sanger Omar – der endnu en gang fastslog hendes position i dansk pop.
Sangtekster og tematikker
Teksterne er omdrejningspunktet i Mumles musik. Hun skriver åbent og personligt om ungdommens livssituationer: venskaber, forelskelse, frygt og fremmedgørelse. BLÅ SOL bemærker, at Mumles tekster er “ærlige og personlige” og inspireret af de ting, hun møder i hverdagen – alt fra venners samtaler til tilfældige tv-serie-scener. Hun “fortæller andres historie” gennem sine sange, hvor der ofte ligger et humoristisk snert og selvkritisk distance i historiefortællingen. Ifølge GAFFA giver sangene på Mumler Ikke et “ærligt indblik i livet som ung kvinde i dag”, hvor fortællinger om frygt, kærlighed og fremmedgørelse bliver særligt centrale. Med andre ord er hendes sange små lyriske snapshots af hverdagslivet – fra stille eftertanke i en stald til en ensom middag langt hjemmefra. Det er denne blanding af nærtagende realisme og ungdommelig vildskab, der gør Mumles tekster så genkendelige for et ungt publikum.
Udgivelser og vigtige sange
På sit CV har Mumle udgivet en række singler og ep’er på kort tid. Debut-EP’en Mumler Ikke (2024) indeholder bl.a. numre som “Fra Jylland til København”, “Mandemand”, “Ung, Dum og Forelsket” og “Mennesker Nok”, som alle kredser om temaer fra livet i Sønderjylland og de følelser, der følger med at flytte mod byen. Vigtige singler inkluderer “Det Modsatte” (hendes helt store gennembrudshit), “Et for dig” (radiohit), “Hvor Solen Ik’ Skinner” (feat. Svea S), “Som Om” (feat. TV-2) og “Hele Vejen” (feat. Omar). Hun har desuden lavet popsange som “Nabolarm” og de nyere singler “Dårligt Match” og “Et For Dig”, der alle har været populære på streamingtjenesterne. Særligt “Det Modsatte” markerer hendes fænomenale start: Den blev et af årets mest streamede danske numre og rundede hurtigt én million Spotify-afspilninger. Senere singler som “Et for dig” og “Hvor Solen Ik’ Skinner” cementerede hendes comeback, og samarbejdet med TV-2 og Omar udvidede publikum yderligere.
Koncertoplevelser og publikumsmodtagelse
Mumles liveoptrædener har været præget af høj energi og nært samspil med publikum. Allerede i sin første koncertsæson var der godt fyldte sale på hendes optrædener – i 2023 gav Mumle mere end 20 koncerter på festivaler og spillesteder rundt om i landet. På Roskilde Festival (Eos-scenen) bemærkede man, at hendes sange “går lige i hjertet på publikum” – der fulgte nemlig massive streamingtal op med fulde huse til koncerterne. Anmelderne har kunnet mærke publikums begejstring: GAFFA gav hendes debut-EP fem stjerner og roste hendes musikalske fortællinger for at ramme de unges erfaringer. Hun blev også nomineret til Danish Music Awards som “Årets Nye Danske Navn” i 2024. Det vidner om, at branche og fans har taget Mumle til sig. Ifølge en pressemeddelelse “har Mumle efterhånden slået sit navn fast på den danske musikscene”, og der ligger allerede planer om en Danmarksturné til foråret 2026, hvor hun besøger 11 byer.
Mumles unikke plads i den danske musikscene
Mumles styrke ligger i hendes autenticitet og i, at hun giver stemme til en hel generation. Roskilde Festival beskriver hende som at være gået “fra ubeskrevet blad til en af de store nye stemmer på den danske musikscene”. Hendes kombination af selvironi, varme og direkte sprog skiller hende ud blandt nye popnavne. Samtidig fungerer hun som et bindeled mellem generationer: samarbejdet med det aldrende popband TV-2 og numre med yngre kunstnere som Omar viser, at hun både anerkendes af veteraner og har fingeren på pulsen hos nutidens unge. En pressemeddelelse formulerer det således: Mumle er “den lille stemme, vi alle har indeni os” – upoleret, hudløst ærlig, humoristisk og enormt relaterbar. Det peger på hendes unikke plads: Hun er en talskvinde for hverdagsrealisme i popformat. Ved at skrive om helt almindelige øjeblikke fra Sønderjylland med både alvor og glimt i øjet har Mumle markeret sig som en ny stor popstjerne, hvis popularitet kun er vokset, efterhånden som flere har opdaget hendes ærlige musikalske univers. Af: Henrik Yde
Stay tuned på "Yde News" - vi bringer dig nyhederne, du aldrig vidste, du havde brug for!
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes