Ella Augusta i Tivoli

Foto: Oliver Sperling

Udgivet: d. 28 maj 2025. Kl. 01.35

★ ★ ★ ★ ★ ☆

Ella Augusta i Tivoli. MINT-koncert på plænen

Det var en lun aften, hvor skyerne holdt tættere end teenageres gruppesnap, og det skulle vise sig at blive en af de koncerter, hvor vejret – mod alle odds – faktisk samarbejdede. Ella Augusta indtog Plænen til MINT i Tivoli med sin karakteristiske stemme, sin ublu charme og et band, der spillede så tight, at man næsten kunne høre dem vride sveden af strengene. Der var bare én lille ting: lyden. Eller rettere, lyden til de forreste rækker. For hvor Ella Augusta sang “Hvad nu hvis”, stod vi og tænkte: “Ja, hvad nu hvis der var højttalere på gulvet foran scenen?”

For dem, der stod bagerst, lød det fremragende. Men oppe foran, hvor man skulle føle pulsen i brystkassen og mærke bastonerne i knæskallerne, var det som om lyden havde besluttet sig for at holde picnic længere tilbage. En akustisk uduelighed, kunne man sige – og det gjorde Ella selv i sang nummer fem, “Uduelig”, hvor ironien nærmest blev koncertens egen kommentar til lydopsætningen.

Men lad os tage det fra toppen – og ja, det var en god koncert. En virkelig god koncert.

Ella Augusta er en af de der kunstnere, hvor man nærmest glemmer at blinke. Hun åbnede med “Hvad nu hvis” – en drømmende, lidt melankolsk start, der satte tonen for en koncert, der var både personlig, dansabel og tankevækkende. Hun havde publikum med fra første vers, og allerede ved anden sang, “Jeg vil ha dig helt”, stod folk og nikkede taktfast – og måske også lidt genkendende – som om hele Tivoli lige kom i tanker om nogen, de engang havde skrevet lange beskeder til klokken 03:17.

Så kom “Uendelighed”, og man blev mindet om, hvor godt Ella kan balancere det storslåede med det helt nære. Hun har en evne til at skrive tekster, der føles som om de er hevet direkte ud af én selv, lige før man når at formulere dem.

Midtvejs fik vi det, der må være Danmarks mest relaterbare sangtitel: “Internetsangen”. Den er lige dele poetisk og provokerende, og da hun sang “Jeg har glemt hvordan man snakker, når ingen liker det jeg siger”, var det som om hele Plænen hostede i kollektiv skam.

Og ja, hun spillede “ADHD” – en sang, der nærmest spruttede af energi. Ella Augusta sprang, dansede og dirigerede sit band med præcision og et glimt i øjet. Man kunne næsten ikke lade være med at tænke, at det her var en slags dansk Florence + The Machine, bare med flere referencer til Vesterbro og færre blomsterkranse.

Sætlisten var sirligt kurateret – ikke bare en række hits, men en rejse. “Bedre held næste gang” kom som en bittersød kommentar til alle dem, der har prøvet at slå op med nogen uden helt at mene det. “Larsensvej” og “Nu det for sent” trak os ned i mere refleksive hjørner, hvor stemningen blev tungere, men ikke mindre dragende.

Mod slutningen fik vi “Første dag” – en slags ny begyndelse forklædt som afslutning – og så “Baglæns”, hvor hun med nærmest kirurgisk præcision flænsede sig vej ind i det emotionelle kaos, som kun en rigtig god popsang kan fremkalde.

Der var ikke overvældende mange mennesker på Plænen – måske fordi MINT-festivalen stadig er lidt af en skjult perle – men det gjorde egentlig ikke noget. Stemningen var intim, næsten som en hemmelig koncert i en baggård midt i København. Det gjorde det nemmere at lade sig rive med, at råbe lidt for højt med på “Misforståelse”, og at synge en anelse falsk med på “Jeg vil ha dig helt” uden at nogen dømte én.

Ella Augusta er dygtig. Altså virkelig dygtig. Og hendes band fortjener man også at nævne – de spillede med en professionalisme, der bar hele koncerten på skuldrene, selv når lyden snublede lidt i egne ledninger.

Så ja: God koncert. Super godt show. Vejret holdt. Publikum var lidt for få, men dem der var der, fik en oplevelse. Og selvom lyden svigtede helt foran, så var det svært ikke at gå derfra og tænke: “Hvad nu hvis... hun snart får lov at spille på Orange Scene?”  

Af: Emilie Jakobsen

Foto: Oliver Sperling

Ella Augusta: Popstjernedrømmen der blev til virkelighed.

Ella Augusta – navnet lyder som en karakter i et eventyr, og på sin vis lever den unge danske sangerinde faktisk et moderne musikalsk eventyr. For få år siden sad Ella Augusta på skolebænken og drømte sig væk fra Nærum Gymnasium; i dag står hun på nogle af landets største scener foran tusindvis af fans. Den rejse fra klasselokalet til rampelyset er både kometagtig og kendetegnet ved modige valg: Som 17-årig tog Ella det dristige spring at droppe ud af gymnasiet for at følge sin passion – en beslutning, der skulle vise sig at føre til et sandt musikalsk gennembrud.


Fra teenager i kaos til lovende pophåb

“At være teenager i dag er lidt en kaosverden,” har Ella Augusta selv bemærket, og netop ungdommens forvirringer og følelser er omdrejningspunktet for hendes musik. Hun begyndte at skrive sange, der ærligt skildrer det teenageliv, hun kender – fra hjertesorger til digitale drømme. Hendes evne til at omsætte ungdommens komplekse følelsesliv til relaterbare poptekster har gjort hende til et pophåb, der allerede som 17-18-årig har markeret sig som en af Danmarks mest lovende nye stemmer. Ella Augustas sange er jordnære og direkte, men pakket ind i smittende melodier og knivskarpe popproduktioner, der straks fænger lytteren. Resultatet er popmusik, hvor man mærker både teenagerens kaos og hjertets varme.

Det hele tog for alvor fart, da Ella Augusta – der på det tidspunkt stadig var ukendt for mange – pludselig dukkede op på lydradaren via usædvanlige samarbejder. Allerede inden hun havde udgivet sin egen musik i større skala, havde hun gjort sig bemærket ved at lægge vokal til titelsangen for Jonas Risvigs ungdomsserie Grænser. Hun medvirkede også på Lord Sivas album 8 Dage i April fra 2023, hvor hendes soulede stemme løftede nummeret “Jeg Vil Have Dig Helt” i en smuk duet med den etablerede R&B-stjerne. Disse tidlige erfaringer gav Ella Augusta en forsmag på musikbranchen og viste, at hendes talent kunne begå sig side om side med de store navne.


Gennembruddet med et “Første Dag” i poppen

Det helt store gennembrud kom, da Ella Augusta slog sig sammen med den anerkendte musiker Benjamin Hav (kendt fra hiphopgruppen Suspekt) om sangen “Første Dag”. Nummeret – et opløftende, house-inspireret popnummer om at give sig selv en frisk start – blev et hit og bragede ind på DR P3’s playlister. Faktisk blev “Første Dag” udnævnt til P3’s Uundgåelige, hvilket er radiokanalens hædersbetegnelse for ugens mest uundgåelige sang. Sangen skaffede Ella Augusta en nominering til Årets Lytterhit ved P3 Guld 2024, og samtidig blev hun selv nomineret til den prestigefyldte P3 Talentet-pris. Det er usædvanlige bedrifter for en kunstner, der stadig var i sin debutfase – men Ella gjorde det klart, at hun var et talent, man skulle holde øje med.

Samarbejdet med Benjamin Hav gav ikke kun radiohits og award-nomineringer, men også uvurderlig live-erfaring. Ella Augusta blev inviteret med som gæst på Hav’s tourné i efteråret, hvor hun pludselig stod på scener, de fleste nye kunstnere kun tør drømme om. Sammen optrådte de med “Første Dag” foran over 10.000 tilskuere i Royal Arena i København, og sidenhen indtog de NorthSide-festivalens største scene til et publikum i ekstase. For en teenager, der for kort tid siden sad derhjemme og skrev sange, må det have føltes surrealistisk at stå under projektørlyset i så stort et forum. Men Ella Augusta tog udfordringen i stiv arm – og publikum tog imod hende med åbne arme.


Debutsinglerne der ramte plet

Efter at have fået smag for successen gennem andres projekter var tiden inde til, at Ella Augusta skulle træde frem med sin egen musik. I januar 2024 udgav hun debutsinglen “Internetsangen”, en charmerende popmelodi med et glimt i øjet og et tema, mange unge kunne spejle sig i – livet og kærligheden i en digital tidsalder. Sangen gik rent ind hos lytterne og opnåede på kort tid over 1,5 millioner streams. “Internetsangen” fandt desuden vej til radiobølgerne og blev flittigt spillet på bl.a. DR P4, hvilket hjalp med at sprede Ella Augustas navn langt uden for de sociale mediers algoritmer.

Allerede få måneder senere fulgte hun op med endnu en stærk single. I april 2024 kom “Baglæns” – en popsang om det øjeblik, et uventet brud går op for én, og man pludselig indser, hvor meget den forsvundne person egentlig betød. “Jeg skrev ‘Baglæns’ om det uventede break up, hvor det går op for én, hvor meget den her person har betydet, når personen lige pludseligt ikke er i ens liv mere,” forklarede Ella Augusta i forbindelse med udgivelsen. Sangen blandede sørgmodig eftertanke med et fængende omkvæd – og publikum tog imod den med åbne arme (og ører). “Baglæns” strøg direkte ind på streaminglisterne og fordoblede succesen fra debutsinglen. Kort efter udgivelsen rundede “Baglæns” over 3 millioner afspilninger, og tallet voksede støt (faktisk passerede den sidenhen 3,5 millioner streams). Ella Augusta havde nu for alvor cementeret sig som mere end et one-hit wonder – hun var et nyt frisk pust på den danske pophimmel.


Et univers af ungdom på EP’en Sytten

Midt i dette triumftog udsendte Ella Augusta i maj 2024 sin debut-EP betitlet Sytten – et passende navn, da hun selv var 17 år, da mange af sangene blev til. EP’en er en lille samling af ungdomsfortællinger klædt i organisk radiopop: Fra usikkerheder (“Uduelig”) til fortrydelser (“Nu Er Det For Sent”) og håbefulde spørgsmål (“Hvad Nu Hvis”). Gennem de i alt seks numre på Sytten inviterer Ella lytteren med ind i teenageværelsets følelsesstorme. Hendes vokal er sjælfuld og intim, som om hun hvisker sine hemmeligheder direkte til hver enkelt lytter, mens produktionerne underbygger stemningen med moderne popbeats og blide elektroniske elementer. Det er ærligt, det er ungt, og det er iørefaldende – præcis den kombination, Ella Augusta mestrer.

EP’ens modtagelse viste, at Ella Augustas personlige sange ramte plet hos publikum. Singlerne “Internetsangen” og “Baglæns” blev allerede radiofavoritter og streamingsucceser, og de øvrige numre vandt også genklang for deres genkendelige beskrivelser af ungdomslivets op- og nedture. GAFFA roste udspillet for dets naive ungdomskærlighed klædt i velskabt popmusik. For Ella selv må udgivelsen have været kulminationen på en drøm: Tænk sig, at de dagbogsagtige tanker hun havde delt i sine sange, nu blev sunget med på af andre unge rundt om i landet.


Nærvær, energi og fællesskab

Ella Augusta er ikke kun en studiekunstner – hun stryger også publikum om hjertet fra scenekanten. Selvom hun stadig er ny i gamet, har hun allerede forvandlet sine koncerter til festlige møder mellem artist og publikum, hvor grænsen mellem scene og sal nærmest opløses. Hendes live-optrædener er kendt for en smittende energi og en umiddelbar kontakt med de fremmødte. Når Ella står på scenen, er det med et band i særklasse i ryggen, og sammen skaber de en lydmur af pop og elektroniske beats, der får hele rummet til at sitre. Publikum kan ikke sidde stille – bogstaveligt talt.

Til årets SPOT Festival i Aarhus i 2024 skulle der ikke gå mange minutter af Ella Augustas koncert, før hun havde vundet alles hjerter. “Kun tre numre inde i Ella Augustas koncert på Spot Festival fik det 17-årige pophåb hele Lille Sal op af sæderne for at danse. Ikke fordi vi fik besked på det, men fordi det ganske enkelt var umuligt at lade være,” skrev musikmagasinet Soundvenue begejstret. Selv Politiken – avisen med de kræsne anmeldere – var blæst bagover af hendes show: “Man plejer at blive siddende. Men så snart Ella Augusta begyndte at synge, fløj publikum op af stolene... Og de blev stående. Ekstatiske. Hun var forbløffet. Hende kommer vi til at høre mere til”. Når selv garvede kritikere bemærker, at en ung artist kigger forbløffet på et jublende publikum, mens publikum bare vil have mere, ja, så ved man, at der er noget særligt på færde.

Ella selv udstråler en kombination af ydmyghed og selvsikker glæde på scenen. Hun virker taknemmelig for at være der – man ser det i hendes smil, når publikum synger med, og i måden hun fortæller små anekdoter mellem sangene. Samtidig er hun heller ikke bleg for at give den fuld gas: Hun rapper med på Benjamin Havs vers i “Første Dag” og danser rundt, så man smittes af hendes begejstring. Det er tydeligt, at Ella Augusta lever for live-øjeblikkene, og hun formår at gøre hver koncert til en oplevelse af fællesskab. “Alle bliver en del af det samme pulserende fællesskab,” som én beskrivelse af hendes shows lyder. Man går fra en Ella-koncert med følelsen af at have været med til noget intimt og stort på én gang.


Stjerneskud på vej mod himlen

Til trods for sine unge år har Ella Augusta allerede en meritliste, der får hende til at ligne en garvet popstjerne. Udover P3 Guld-nomineringerne har hun kun ét år inde i karrieren også kunnet prale af en DMA-nominering som Årets Nye Danske Navn (Årets nye artist). Hun har sunget live i bedste sendetid på landsdækkende TV – både i underholdningsprogrammer som X Factor og Vild Med Dans, hvor hun indtog scenen og præsenterede sin musik for hele Danmark. Og glem ikke, at hun allerede har gæstet ikoniske festivaler: I sommeren 2024 kunne hun opleves på Roskilde Festival, på Smukfest i Skanderborg og på den hippe kystfestival Musik i Lejet. At se Ella Augusta på plakaten blandt store navne blev hurtigt normalen. Ja, selv i året 2023 – før hun udgav sin egen EP – optrådte hun på festivaler som AiaSound i København og viste, at hun kunne håndtere store scener, før de fleste overhovedet kendte hendes navn.

Med så kometagtig en start kan man fristes til at spørge: Hvor går turen nu hen for Ella Augusta? Alt tyder på, at kursen er sat mod endnu større ting. Hendes første rigtige headliner-turné fandt sted i efteråret 2024, hvor koncert efter koncert meldte udsolgt. Faktisk var interessen så stor, at da hun annoncerede sit hidtil største solo-show i Store VEGA (Københavns legendariske koncertsal med plads til over 1500 mennesker) for september 2025, måtte der hurtigt tilføjes ekstra koncerter – blandt andet i Train i Aarhus – for at mætte publikums efterspørgsel. Ella Augusta er med andre ord gået fra at varme op for andre til nu selv at være hovednavnet, som folk strømmer ind for at opleve.

Men selv med al hypen virker Ella Augusta fortsat som en artist med begge ben plantet på jorden. Hendes unikke træk er netop kombinationen af det almindelige og det ekstraordinære: Hun er den sympatiske unge kvinde fra forstaden, der synger om veninders svigt, fredagsfester og forelskelser – og samtidig er hun en professionel performer med format til de største scener. Hendes stil blander pop og elektroniske elementer til et moderne lydtapet, der inkluderer alle i festen. Hun tør være personlig og sårbar i sine tekster, hvilket skaber en stærk forbindelse til fansene. Og hun tør tage chancer – lige fra at droppe ud af skolen for at satse på musikken, til at kaste sig ud i samarbejder med store navne og nye genreeksperimenter.


Ella Augustas nøgleingredienser som kunstner:

  • Ærlighed og nærvær: Hendes tekster føles som en direkte dagbog fra en ungdom i 2020’erne – autentiske, rammende og nemme at spejle sig i. Samtidig leverer hun dem med en sjælden nærhed i stemmen, der gør selv en stor festivalscene intim.
  • Popmedieret poesi: Ella Augusta formår at lave poesi ud af hverdagen. Hun kan synge om at scrolle på telefonen eller om hjertesorg ved busstoppestedet og få det til at lyde som omkvædet i sommerens største pophit. Hendes melodier sætter sig fast på hjernen, mens ordene rammer i hjertet.
  • Scenekontrol og energi: Trods sin korte erfaring har hun en naturlig aura på scenen. Hun involverer publikum, danser, rapper og synger med en smittende begejstring, så selv folk der aldrig har hørt hende før, ender med at synge med fra sidelinjen. Der er en fornemmelse af fællesskab og eufori til hendes koncerter – man føler sig som en del af noget større.
  • Villigheden til at skille sig ud: Ella Augusta tør godt være “anderledes”. Hun valgte en utraditionel vej ved at gå efter musikken i en alder, hvor de fleste andre tog noter i fysiktimen. Hun har skabt sin egen stil i et poplandskab, hvor det ellers kan være svært at finde en unik stemme. Denne frygtløshed smitter af på hendes musik, der ikke er bange for at skifte mellem stille ballader og dansebaskere.

Af alle disse grunde er Ella Augusta ikke bare endnu en popkomet – hun fremstår som en helt særlig kunstner, der både kan levere ørehængere og røre folks følelser. Det er måske netop dét, der gør hende så spændende: Man ved, at der bag det fængende smil og de radio-venlige omkvæd gemmer sig en ung kvinde med noget på hjerte.


Et nyt kapitel for dansk pop

Historien om Ella Augusta er historien om en musikalsk Askepot – fra ukendt teenager til anmelderrost popprinsesse på rekordtid. Men i modsætning til eventyret er denne fortælling kun lige begyndt, og midnatsklokketonerne er langt borte. Ella Augusta er på vej mod stjernerne med fuld fart, og intet tyder på, at hendes momentum aftager foreløbig. Som Politiken så fornemt formulerede det efter Spot Festival: “For hende kommer vi til at høre mere til”.

Og imens vi venter i spænding på næste kapitel – hvad end det bliver et nyt album, flere hits eller nye dristige samarbejder – kan vi glæde os over, at dansk musik har fået en ny stemme, der både tør være sårbar og storslået på én gang. Ella Augusta har på kort tid fortryllet os med sin ungdommelige energi, sin kæmpe musikalitet og sin personlige charme. Hun er, med andre ord, et navn vi kommer til at høre meget mere til i fremtiden – og hun har allerede bevist, at drømmen om popstjerner kan blive til virkelighed, når bare man har modet til at gribe den.    Af: Emilie Jakobsen