Foto: Oliver Sperling
Udgivet: d. 24 maj 2025. Kl. 09.25
★ ★ ★ ★ ★ ★
HUGORM i Tivoli – En regnvåd åbenbaring med ild i halen
Der var noget i luften til Fredags Rock den aften på Plænen. Ikke regn – ikke længere. For selv vejret indså, at HUGORM var på vej, og trak skyerne til side som en scene med rødt fløjlstæppe. Den sidste dråbe faldt, og der stod vi, tusindvis af spændte sjæle, svedige af forventning og våde af forspil. Så skete det. Tivolis storskærm blinkede – og frem tonede Jan Hillingsø, vores hypnotisør, messende som en postmoderne guru: "Lyt. Følg. Overgiv dig".
Og vi gjorde som han sagde. For det var ikke længere bare en koncert. Det var en kult. En ceremoni. Et ritual i rockens navn. Og da HUGORM entrede scenen, eksploderede publikum i et kollektivt primalbrøl. Man kunne mærke det: Tivolis gamle træer gyngede i takt, Rutschebanen skælvede, og mågerne over Plænen mistede balancen.
Simon Kvamm– manden, myten, prædikanten – havde os i sin hule hånd. Han beordrede os som en shamanisk feltmarskal: ”Vend jer om!” Vi gjorde det. “Følg mine ord!” Vi gjorde det. “Gå amok!” Vi gjorde det for længst. Og sådan blev det...
Koncerten åbnede med "H.U.G. - aux frem", og det var som at få et elektrisk stød i hjernen. Publikum var allerede i gang med at hoppe, svinge, råbe, rive sig fri. Derfra gik det over i "Omvender", hvor Kvamm lød som en dommedagsprofet med dansegulvs takt – og vi elskede det. "Kigger væk" fik hele Plænen til at se hinanden i øjnene, netop som sangen bad os om at gøre det modsatte. Det var musikalsk ironi på højeste plan – og vi dansede det hele væk til "HimmelJuice", der føltes som at drikke energidrik gennem næsen. "Sådan er det" kom, og sådan var det. Det var et af de øjeblikke, hvor ingen spurgte hvorfor. Det hele gav bare mening. Kvamm dansede, vred sig, rakte armene mod himlen som en rockevangelist.
Med "Charles" tog vi på besøg hos den gale familie – den var rå, punket, ufiltreret. Så, som en sølvfarvet fe, kom PRISMA ind og løftede "Hjem fra månen" op i en galakse af harmonier. Vi var ikke bare på månen. Vi var månen. "Pottemanden RMX"var decideret ulovlig – den form for beat burde kræve licens. Og når man troede, det ikke kunne blive vildere, kom "Altmuligmand"som en tikkende bombe af identitetskrise og humor. Folk skreg ordene med, mens de spildte fadøl i takt. "Flyt dig lige" var ikke en bøn, det var en ordre. Kvamm gik på ned ibland publikum på Plænen. Og folk flyttede sig, væltede, dansede, krammede fremmede. En pige mistede en sko, men beholdt sin værdighed. Det er det, HUGORM gør ved folk. Derfra smeltede virkeligheden. "Træmand Touce me" – en slags erotisk protestmarch med støvede beats og svedig lyrik. "Høj Sol" – et solstrejf i majnatten, hvor Tivolis lamper blinkede som små planeter. "Danser med Buddy"– feat. USO – og ja, vi dansede. Alle dansede. Selv vagterne dansede. Og så – et stik i hjertet – "Pianomand". En hyldest til Kim Larsen, leveret med rystende ære. Et øjeblik stod tiden stille. Simon sang, og hele Plænen sang med. Lyden var fantastisk. Det var smukt, sørgeligt, rørende. Og så… smilede vi igen. "fUGLENE" fløj ud over os, som et soundtrack til en tegnefilm skrevet af Bukowski. Og da "Folk skal bare" – igen med PRISMA og USO– rullede ind over os som en lavaflod af energi, havde vi overgivet os totalt. "Honey I’m home" var kuldegysninger i basform. Johnny Madsen blev hyldet. Og til sidst – selvfølgelig – "HUGORM on fire". Og vi brændte. Tivoli eksploderede i lys, lyd og ekstase. Der var ikke ét menneske, der ikke lignede én, der netop havde vundet i livet. Det var en eksplosion af sjæl. Det var det bedste. Det var HUGORM. Og jeg siger det igen: Hold kæft, hvor er de gode. Af: Henrik Yde
Foto: Oliver Sperling
Hugorm – Simon Kvamm med giftig humor og rockattitude
Simon Kvamm er for mange danskere et velkendt ansigt og stemme. Som forsanger i rockbandet Nephew og medskaber af DR’s kult-satireshow Drengene fra Angora blev han landskendt for sine musikalske evner og komiske talent. Men efter årevis af hits og humor på cv’et valgte Kvamm at kaste sig ud i et nyt og noget mere bidsk eventyr. Han skiftede ham – som en ægte hugorm – og stiftede et band, der både i navn og natur stikker ud.
Hans nye band kom til at hedde Hugorm – en legesyg rocktrio med skarpe hugtænder. Her har Simon Kvamm slået pjalterne sammen med guitarist Morten Gorm og multi-musikeren Árni Bergmann. Sammen har de skabt et musikunivers, der kombinerer humor, vildskab og en god portion “gift”. Resultatet er en cocktail af energi, selvironi og musikalsk satire, som for alvor har bidt sig fast i både fans og anmeldere.
Rockstjerne og satirekonge
Ingen introduktion til Simon Kvamm er fuldendt uden at nævne hans imponerende karriere før Hugorm. Tilbage i 2004 brød hans band Nephew massivt igennem med albummet "USADSB", der solgte over 110.000 eksemplarer og indbragte et utal af priser. Samme år rullede Drengene fra Angora over tv-skærmene og blev folkeeje – pludselig kendte “alle” den unge frontmand med det skæve smil fra både radiohits og satireindslag.
Kvamm formåede at kombinere rockstjernelivet med komikken. Mens Nephew leverede moderne rockklassikere på landets største scener, underholdt han i Angora-universet som alt fra Tour de France-rytteren Teodor til rockmusikerskikkelsen Baune. Senere viste han sin alsidighed yderligere ved at danne pop/rock-duoen De Eneste To med kollegaen Peter Sommer i 2010 og endda lave sit eget soloshow Vandmand i 2016. Kort sagt – Simon Kvamm har aldrig været bange for at prøve kræfter med nye projekter.
Hugorm bliver til: Fra garage i Klitmøller til nye bid
Efter Nephew havde takket af for en stund (bandet gik på pause i midten af 2010’erne), opstod hos Kvamm lysten til noget nyt og mere råt. I 2017 jammede han i en garage i Klitmøller sammen med Morten Gorm og Árni Bergmann – de allerførste toner af Hugorm opstod netop dér i “Cold Hawaii”s salte havluft. Trioen lod projektet simre under radaren i et stykke tid. I oktober 2019 dukkede navnet Hugorm op på plakaten til en lille koncert på Hotel Cecil i København, hvor publikum intetanende oplevede de nye sange uden at vide, hvem der stod bag. Det hele blev officielt i januar 2020, da Simon Kvamm annoncerede sit nye band, og kort efter udkom Hugorms første EP med den mundrette titel "Folk skal bare holde deres kæft".
Foråret 2020 var Danmark som bekendt ramt af en vis pandemi, så Hugorms første planlagte koncerter måtte udskydes. Men trods modgangen fortsatte trioen ufortrødent: De brugte COVID-pausen på at skrive nye sange, hvilket udmundede i debutalbummet "Kom vi flygter", udgivet i oktober 2020. Albummet tog Hugorm med på en landsdækkende efterårsturné, da samfundet åbnede op – og publikum var klar. Faktisk blev bandets allerførste rigtige koncerter udsolgt på få timer, og den efterfølgende tour bød på stort set fyldte sale overalt. Hugorm var født – og bed allerede fra starten fra sig.
Musikstil, tekster og visuelt udtryk – humor med hugtænder
Hugorms musik er svær at sætte i bås – og det er helt bevidst. Ifølge bandet selv handler Hugorm om at “rase ud, rense ud og ikke mindst spasse ud”. Med andre ord fungerer musikken som ventil for både frustrationer og vanvid, og intet er for helligt til at blive gjort grin med eller råbt højt om. Simon Kvamm har forklaret, at han i HUGORM “ bruger humoren og aggressionen til at komme endnu tættere på noget sandt” – midt i al spøgen ligger der altså også en kerne af ærlighed og seriøsitet.
For lytteren betyder det, at Hugorms udtryk skifter mellem det humoristisk friske og det vredladent intense – ofte i samme sang. Musikalsk bevæger de sig frygtløst gennem genrer: rock, punket energi, hiphop-beats og elektroniske elementer smelter sammen i deres lyd. En anmelder beskrev bandets stil som “grim og følsom rock, metallisk, hiphop-klingende, med nerve, nærvær og stærke personlige tekster” – musik der “hugger som ormen med zig-zag striben ned ad ryggen”. Med andre ord kan Hugorm både sprutte med gift og vise sit blødere hjerte, alt efter hvad sangen kræver.
Det visuelle og performative udtryk i Hugorm er lige så særegent. Kvamm & co. udfordrer gerne det traditionelle koncertformat og iscenesætter i stedet en form for fortælling midt i rockbraget. Live kan publikum pludselig høre en mystisk “stemme” afbryde showet – Kvamms egen vokal, dybt nedpitchet, der bryder ind med bizarre indre monologer. Sådanne teatralske indslag giver koncerterne et skævt twist, hvor man både kan grine og gyse lidt. Og netop på scenen er Simon Kvamm i sit rette element: Han er mere vild og bramfri end nogensinde før – en “højenergisk og udadreagerende Simon Kvamm i front” ifølge én begejstret iagttage.
Fra Kæft til Drømmehug
Coveret til Hugorms tredje album "Drømmehug" (2024) giver et visuelt glimt af bandets skæve univers. På få år har Hugorm udgivet en EP og tre album – hver med sin egen stil og humoristiske titel. Her er et overblik over nogle udvalgte udgivelser og numre, der har gjort indtryk:
Sjove anekdoter og skæve facts
Udover musikken har Hugorm også et par forrygende anekdoter i ærmet. Et eksempel er bandets allerførste live-optræden, som foregik i al hemmelighed: I oktober 2019 spillede en anonym trio på københavnske Hotel Cecil, hvor publikum fik sig noget af en overraskelse, da det senere viste sig, at det var Simon Kvamm og co., der havde testet deres nye numre under dæknavn. At en etableret stjerne som Kvamm sneg sig ind ad bagdøren på denne måde, viser den legesyge og uforudsigelige approach, Hugorm lægger for dagen.
Senere har Hugorm sågar integreret stand-up i rockshowet. I efteråret 2023 drog de ud på en anderledes turné sammen med komiker Frank Hvam (kendt fra Klovn). I showet fungerede Frank som bandets “coach” på scenen – en del af en fiktiv fortælling om, at Hugorm skulle trænes op til deres kommende arena-koncerter. Resultatet blev en særpræget blanding af koncert og komedie, som trak fulde huse og høstede fantastiske anmeldelser landet over. Publikum fik både grin og rock for alle pengene i dette eksperimenterende setup.
Hugorms kreative tentakler rækker også ud over selve musikscenen. Simon Kvamm skabte for eksempel DR-serien "Guru" – en satire over selvhjælpsindustrien – og al musikken i serien er leveret af Hugorm. Bandet har altså ageret tv-husorkester for Kvamms komiske projekter, hvilket blot cementerer det tætte bånd mellem musikken og satiren. Og da corona lagde landet ned i 2020, fandt Hugorm på en alternativ koncertoplevelse: De live-streamede en hel koncert fra Thy Nationalpark ud til fansene. Uanset om det er på en skovscene i ødemarken eller i landets største arenaer, tør Hugorm gå nye veje for at give publikum noget ud over det sædvanlige.
Reaktionerne på Hugorm
Det er ikke kun Simon Kvamms mavefornemmelse, der siger, at Hugorm var en god idé – responsen fra både publikum og kritikere har været overvældende positiv. Mange Nephew-tilhængere har fulgt deres frontmand over i Hugorms ormehul og fået sig en på opleveren: Bandets koncerter har som regel været udsolgt, lige fra de allerførste shows i Thy til større spillesteder i hovedstaden. Anmelderne har ligeledes nikket anerkendende (og rocket med ude på rækkerne). Fyens Stiftstidende beskrev Hugorms koncertformat som “et yderst giftigt bekendtskab”– farligt vanedannende, forstås – og fremhævede samtidig, hvor forbasket dygtig en frontfigur Kvamm er live. Kulturen.nu roste bandets vilde blanding af genrer og erklærede, at musikken “hugger som ormen med zig-zag striben ned ad ryggen”. Og da "Drømmehug" udkom, tildelte GAFFA som nævnt maksimumkarakter og fastslog dermed, at Hugorm nu for alvor har bidt sig fast på den danske musikscene.
Med andre ord: Hugorm er alt andet end et kedeligt sideprojekt – det er Simon Kvamms forrygende forvandling til rockens egen hugorm, komplet med humoristisk bid, musikalsk gift og et stort glimt i øjet. Og man fornemmer, at denne slange kun lige er begyndt at krølle sig sammen til det næste angreb. Af: Henrik Yde
Stay tuned på "Yde News" - vi bringer dig nyhederne, du aldrig vidste, du havde brug for!
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes