Udgivet: d. 23 Februar 2025. Kl. 08.29
Foto: Michael Nyborg
4/5 Stjerner
Et hitmaraton af fællessang og nostalgi!
Hvis der er én ting, man kan regne med i Danmark, så er det, at vi elsker vores musikalske genforeninger. Vi er et folkefærd, der hellere krammer hinanden lidt for længe end at slippe grebet – og derfor var der heller ingen tvivl om, at "Toto aka The Dogz of Oz" var nødt til at vende tilbage til Royal Arena i 2025. Med sig havde de ingen ringere end "Christopher Cross" som special guest, og det kunne kun betyde én ting: en aften pakket med ørehængere, fællessang og uforfalsket nostalgi.
En start med sus i skørterne
Allerede før første tone blev slået an, var stemningen i Royal Arena til at tage og føle på. Publikum – Et bredt udsnit af generationer, fra dem, der købte deres første Toto-plade på kassettebånd, til dem, der først lærte “Africa” at kende via en TikTok-trend – var klar. Og så skete det: Et brag af et lysshow, et guitar-riff så skarpt, at det kunne skære igennem selv den mest uigennemtrængelige jyske skepsis, og Steve Lukather og Joseph Williams trådte frem som to musikalske messiaser, klar til at sprede Toto-gospel for de trofaste fans.
Hitparaden, der aldrig stoppede
Toto er et af de bands, hvor man hele tiden bliver overrasket over, HVOR mange sange de egentlig har, som man kender. Publikum sang med fra første strofe, og man kunne nærmest mærke Royal Arenas fundament rokke, da de klassiske trommer bragede gennem salen.
Herefter rullede hittene ind som en tsunami af nostalgi. “Rosanna” og “Hold the Line” blev leveret med en energi, der gjorde det umuligt at stå stille – og så skete det uundgåelige: “Africa”. Den ultimative fællessangs-klassiker, den sang, der har overlevet både årtier, utallige remix og endda et viralt genoplivningsforløb på sociale medier. Royal Arena eksploderede i et gigantisk kor, hvor selv de mest sangmæssigt udfordrede danskere gav deres bedste bud på at ramme tonerne.
Christopher Cross – en legende i eget flyvende tæppe
Inden "Toto" havde ramt det ultimative klimaks, trådte special guest "Christopher Cross" ind på scenen. Med sin fløjlsbløde stemme og en guitar, der stadig kunne give kuldegysninger, leverede han en minikoncert, der føltes som at flyde vægtløst gennem 80’ernes lydunivers. “Sailing” sendte en bølge af ro over publikum, og “Ride Like the Wind” blev modtaget som den legendariske yachtrock-softbanger, den er. (Læs hele anmeldelsen på Yde News).
The Dogz of Oz – en renæssance af rang
Det mest imponerende ved "Toto" er ikke kun deres bagkatalog, men deres evne til at genopfinde sig selv. Med livebesætningen bestående af ikke bare Lukather og Williams, men også Greg Phillinganes, Shannon Forrest, John Pierce, Warren Ham og Dennis Atlas, føltes koncerten ikke som et nostalgisk tilbageblik, men som en fuldblods rockoplevelse anno 2025.
En Toto-triumf
"Toto aka The Dogz of Oz" beviste igen, hvorfor de bliver ved med at vende tilbage til Danmark – og hvorfor vi bliver ved med at tage imod dem med åbne arme. Det var en aften, hvor musikken var større end summen af sine dele, hvor generationskløfter blev lukket med guitarriffs, og hvor vi endnu engang blev mindet om, at “Africa” måske i virkeligheden er verdens uofficielle nationalsang. Af: Henrik Yde
Foto: Michael Nyborg
Toto – Bandet, Myten, Legenden (Og Ja, Den Der Sang Du Kender)
Når man siger "TOTO", vil de fleste straks tænke på én ting: "Africa". En sang så ikonisk, at den kunne bruges til at genoplive stenalderfolk fra deres huleboerliv og få dem til at synge med. Men TOTO er meget mere end et meme-værdigt hit fra 80’erne. De er et af de mest talentfulde, velspillende og undervurderede bands i rockhistorien.
Fra Studionørder til superstjerner
TOTO blev dannet i 1977 af en gruppe af de mest efterspurgte sessionmusikere i Los Angeles. Hvis man lavede en liste over de sange, de enkelte medlemmer har bidraget med gennem tiden, ville det være en musikhistorisk tour-de-force. Vi taler om folk som David Paich (keyboard), Steve Lukather (guitar), Jeff Porcaro (trommer) og Bobby Kimball (vokal) – musikere, der har arbejdet med ALLE fra Michael Jackson til Steely Dan.
Bandet debuterede i 1978 med albummet "TOTO", der indeholdt hittet "Hold the Line" – en sang, der lyder som om den er skabt af en flok perfektionistiske musikalske troldmænd (hvilket den også er). Men det var først i 1982, at TOTO for alvor tog verden med storm med albummet TOTO IV, der bød på de udødelige hits "Africa" og "Rosanna".
Hvordan TOTO formåede at Lave "Africa"
"Africa" er ikke bare en sang – det er en institution. En hymne. En global nationalmelodi for alle, der nogensinde har skrålet med på et omkvæd, de ikke helt forstår.
David Paich, sangens hovedarkitekt, har fortalt, at han blev inspireret af en dokumentar om Afrika og havde en idé om at skrive en sang om et kontinent, han aldrig havde besøgt. Resultatet? En sang, der lyder som en perfekt blanding af eventyrlyst, nostalgi og den musikalske equivalent af en solnedgang over Serengeti.
Sjovt nok var Steve Lukather ikke helt solgt på idéen om sangen dengang. Han har senere joket med, at han troede, den ville blive et filler-track på albummet. I stedet blev den en evergreen, der i dag spilles så ofte, at NASA overvejer at sende den ud i rummet som et signal til fremmede civilisationer om, at Jorden er et funky sted.
Jeff Porcaro – TROMMERnes gud
Ingen snak om TOTO er komplet uden at nævne Jeff Porcaro, en af de mest ikoniske trommeslagere nogensinde. Han var manden bag det legendariske shuffle-groove på "Rosanna", en rytme så perfekt, at trommeslagere verden over stadig prøver at mestre den i dag.
Porcaro spillede også trommer på utallige klassikere uden for TOTO, herunder Michael Jacksons Thriller-album. Tragisk nok døde han i 1992 af en allergisk reaktion, men hans groove lever videre i musikhistorien.
TOTO's evige genopstandelse
TOTO har haft flere pauser og comeback-runder end en gennemsnitlig rockstjerne har solbriller. De har skiftet forsangere, mistet medlemmer og været opløst flere gange, men alligevel bliver de ved med at vende tilbage.
Steve Lukather, den evige guitarist og primære drivkraft, har ofte sagt, at bandet fungerer som en familie – på godt og ondt. I dag er TOTO en slags legendarisk live-maskine, der fortsætter med at turnere og spille for dedikerede fans verden over.
TOTO’s indflydelse – Mere end bare et meme
Selvom "Africa" har fået en ny digital kultstatus (med alt fra coverversioner til 10 timers non-stop loops på YouTube), er TOTO meget mere end et one-hit-wonder-band. De har inspireret generationer af musikere og skabt et utal af tidløse klassikere.
Bandet har solgt over 40 millioner albums, vundet Grammy Awards, og deres musik er stadig relevant – hvad enten det er som soundtracket til din barndom, din køretur eller din våde drøm om at stå på en savanne i solnedgangen og synge med på "Africa".
Næste gang du hører "I bless the rains down in Africa...", så husk: TOTO er ikke bare en sang – de er en institution. En musikalsk supernova. Og de fortjener al den kærlighed, vi kan give dem. Af: Henrik Yde
Stay tuned på "Yde News" - vi bringer dig nyhederne, du aldrig vidste, du havde brug for!
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes