Foto: Peter Troest
Udgivet: d. 14 September 2024 - Kl. 09.29
5/5 Stjerner
Jeg havde æren (og fornøjelsen!) af at opleve Kato i Tivoli i går aftes til Fredags Rock d. 13/9-24 og jeg er stadig i gang med at samle kæben op fra gulvet. Det var en koncert, der ikke bare leverede – den satte simpelthen hele forlystelsesparken i "brand". Hvis du ikke var der, er du officielt gået glip af en af de vildeste aftener, Københavns natteliv har set i lang tid.
Tivoli blev til The Strip i Las Vegas!
Altså, jeg troede ærligt talt, jeg var blevet teleporteret direkte til Las Vegas. Lysshowet var som at være midt i en science fiction-film, hvor Kato styrer en rumskibsfest! Lyssøjler, effekter og laserstråler i neonfarver kastede sig rundt over publikum, og til tider føltes det som om selv stjernerne over os fik kamp til stregen. Hvis jeg havde haft solbriller på, ville jeg have haft dem på konstant – men jeg nægtede selvfølgelig at blinke. Det var som at få en rave-fest direkte ind i synsnerven. Og så snakker vi ikke om ildkanonerne! Der blev sprunget flere glitter bomber end på en nytårsaften.
Klarere end mine fremtidsplaner!
Jeg har sjældent oplevet en så velafbalanceret lyd på en udendørsscene. Kato skruede op for bassen og sendte bølger af subwoofer-kærlighed gennem kroppen på os alle. Det var så præcist afbalanceret, at du kunne høre hvert eneste beat, selv om publikum skrålede med for fuld hals. Det var næsten som om Tivoli havde hyret en særlig lydtroldmand til at styre det hele. Den eneste lille "klage" jeg kunne have, er at mine ører stadig summer her dagen efter – men det er jo bare prisen for en legendarisk koncert.
En vild skare af Kato-afhængige
Lad os lige tale om fansene. Jeg har aldrig set så mange Kato-fans samlet på ét sted – vi snakker tusindvis af hænder i vejret og det vildeste fællesskab, hvor alle dansede og sang med, som om det var en religiøs oplevelse. Og lad os være ærlige – det var det også lidt. Man skulle næsten tro, vi alle havde gennemgået en fælles boot camp for at blive synkroniseret, for alle hoppede, dansede og skreg i takt til hvert eneste drop og beat. Det var som at være til en gigantisk house-familiekomsammen, hvor Kato var den festlige far, der sørgede for at holde energien i gang.
Hits, hits og flere hits!
Kato skuffede selvfølgelig ikke på musikfronten, med "Pilfinger" fra Djämes Braun, klar til altid at lægge et ekstra tryk på og kom ud på scenen som den bedste wingman, man kunne ønske sig. Det var som at få serveret den ultimative hitparade, og vi slugte det råt. Klassikerne som "Dumt på dig" og "Desert walk" fik folk til at gå amok, og det føltes som om hvert eneste nummer var et nyt højdepunkt. Jeg troede faktisk ikke, det kunne blive vildere, men da han smed en remix-version af et gammelt 00 hit, ”Turn the lights off” eksploderede hele Tivoli i ren ekstase. Hvis man kunne måle festenergi på en skala, ville vi have sprunget samtlige målere.
En soncert Man sent slemmer
Kato er af de oplevelser, der beviser, hvorfor live-musik stadig er noget helt særligt. Fra det vildeste lysshow til musikken, der pumpede direkte ind i sjælen – det var en aften, man vil snakke om længe. Kato cementerede sig endnu en gang som kongen af fest, og jeg vil anbefale enhver at opleve ham live. Af: Henrik Yde
FOTO: Peter Troest
FOTO: Peter Troest
FOTO: Eva Yde
FOTO: Peter Troest
FOTO: Peter Troest
FOTO: Eva Yde
Fra Diskotek-DJ til En Uundgåelig Stjerne på Den Danske Musikscene
Når man nævner navnet Kato i Danmark, er der ikke mange, der ikke med det samme tænker på de pulserende rytmer og de medrivende melodier, som har domineret natklubber og radiostationer i mere end et årti. Men bag kunstnernavnet gemmer der sig en mand, der har omdefineret den danske musikscene og sat et markant aftryk både nationalt og internationalt. Kato, eller Thomas Kato Vittrup, som han egentlig hedder, er langt mere end blot en DJ. Han er en musikalsk pioner, en producer, og ikke mindst en kulturformidler, der har taget sin passion og omformet den til noget, der rækker langt ud over natklubbernes lys og dunkende højttalere.
Fra Skive til Stjernestatus
Historien om Kato begynder i Skive, en lille by i Jylland, hvor han som teenager for første gang fandt sin kærlighed til musikken bag pladespillerne. Det var ikke nogen direkte vej til succes. Som mange andre DJ’s startede han i små lokale diskoteker og barer, hvor han miksede plader for et publikum, der i starten nok ikke vidste, hvilken stjerne de havde foran sig. Det var her, Kato finpudsede sine evner og byggede sit renommé op som en DJ, der forstod at læse publikum og skabe en fest.
Men for Kato handlede det ikke kun om at spille musik, der allerede eksisterede. Fra starten havde han en vision om at skabe sin egen lyd – en lyd, der kunne transcendere grænserne for, hvad der traditionelt blev opfattet som klubmusik. Og det lykkedes.
Fra Lokalt Talent til National Sensation
Katos første store gennembrud kom i 2009, da han udgav singlen "Turn the Lights Off" med Jon Nørgaard på vokal. Sangen blev en øjeblikkelig succes og gav Kato et boost, der skubbede ham direkte ind i rampelyset. Hans kombination af house, pop og elektroniske elementer skilte sig ud på det danske musikmarked, hvor mainstream popmusik stadig var dominerende. Her var en kunstner, der tog den internationale house-scene og tilpassede den til en dansk kontekst, uden at miste den rå energi og det umiskendelige klubpotentiale.
Det var dog hans debutalbum, "Discolized", der cementerede hans position som en af Danmarks mest indflydelsesrige musikere. Albummet, som udkom i 2010, bød på en række hits som "Hey Shorty (Yeah Yeah Pt. 2)" og "Sjus", der begge blev massive sommerhits. Med sin signaturstil – en fusion af festlige beats, fængende hooks og samarbejde med nogle af landets største vokalister – skabte Kato et lydunivers, som både unge og ældre straks kunne tage til sig.
Samarbejde og International Anseelse
Kato har altid haft et særligt talent for at skabe dynamiske samarbejder med andre kunstnere, hvilket har været en afgørende faktor for hans succes. Han har arbejdet sammen med både danske og internationale navne, herunder popstjerner som Brandon Beal, Nabiha, og Kylie Minogue. Det er hans evne til at blande forskellige musikalske stilarter, der har gjort ham til en eftertragtet producer og DJ, ikke kun i Danmark, men også på den internationale scene.
Et af de mest mindeværdige samarbejde var med den amerikanske popstjerne Jason Derulo, som sammen med Kato lavede hittet "Dum Bum". Det viser tydeligt, at Kato formår at tage sin danske baggrund og skabe noget, der resonerer globalt.
Kato som Forretningsmand og Visionær
Selvom Kato først og fremmest er kendt som musiker og producer, har han også vist sig som en dygtig forretningsmand. Han har lanceret sit eget pladeselskab og har i stigende grad fokuseret på at finde og støtte nye talenter i branchen. Han har formået at skabe en karriere, der ikke kun handler om personlig succes, men også om at give noget tilbage til miljøet, der har formet ham.
Hans evne til at forudse musikalske trends og tilpasse sig dem! samtidig med at han fastholder sin unikke lyd! har gjort ham til en kunstner, der konstant er på forkant. Dette har sikret, at han ikke blot er en midlertidig sensation, men en stjerne, der har skabt et varigt aftryk på den danske og internationale musikscene.
En Anden Side af Kato
Bag det vilde natteliv og de store klubhits gemmer der sig også en anden side af Kato. Han har ofte udtrykt, hvordan hans jyske rødder og hans forhold til sin familie har holdt ham jordnær i en branche, der ellers hurtigt kan opsluge dem, der får succes. I interviews har han delt sin begejstring for at kunne tage tilbage til Jylland og slappe af i rolige omgivelser, når han ikke er på scenen.
Det er måske netop denne balance mellem det jordnære og det storslåede, der har gjort Kato til en så elsket figur i Danmark. Han er en mand, der på én gang lever drømmen som international superstjerne, men samtidig formår at bevare kontakten til sine rødder og sine værdier.
Fremtiden for Kato
Kato er ikke færdig med at udvikle sig som kunstner. Med streamingtjenester, sociale medier og teknologiske fremskridt har musikverdenen ændret sig markant, siden han først brød igennem. Men Kato har altid haft en finger på pulsen og formår at tilpasse sig de nye tider, samtidig med at han holder fast i sin kerneidentitet.
Som DJ, producer og pioner er Kato et levende bevis på, at man med hårdt arbejde, talent og en stærk vision kan nå langt – uanset om man kommer fra en lille by i Jylland eller en af verdens største metropoler. Det er denne evne til at drømme stort og tænke anderledes, der gør ham til en uundgåelig figur på den danske musikscene.
Der er ingen tvivl om, at Kato fortsat vil være en drivkraft i udviklingen af dansk musik, og at han, selvom han allerede har opnået så meget, stadig har meget mere at byde på. Af: Henrik Yde
Stay tuned på "Yde News" - vi bringer dig nyhederne, du aldrig vidste, du havde brug for!
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes