Foto: FrejaJeppesen
Udgivet: 27 Oktober 2024. 11.59
4/5 Stjerner
Det var en aften, hvor Falkoner Salen summede af forventning, da Barselonas fans fyldte salen til bristepunktet den 26. oktober 2024. Men før hovednavnet gik på, skulle publikum stifte bekendtskab med en helt særlig opvarmning: Østen, den aarhusianske sanger og producer, der for nylig er trådt frem fra sin plads bag kulissen. Østens debut i eget navn er særligt ventet, og med sin single ’Regn’ og et minimalistisk set-up bestående af et par bannere og en ensom projektør, gik han på scenen og forvandlede de enkle rammer til en intens og intim oplevelse.
Når få midler skaber stærke følelser
Østens optræden var enkel i sin udformning, men stærk i sin udførelse. Med blot et par bannere og en enkelt projektør, som kastede et skarpt, næsten teatralsk lys over scenen, var det tydeligt, at Østen havde valgt at lade musikken og sin tilstedeværelse tale for sig selv. Frederik Thaae kom på scenen uden fanfarer eller overdådige effekter, og det var præcis det, der gjorde hans optræden så dragende. Der var noget over opsætningen – lyset og de lyse bannere dannede en ramme for hans musikalske univers, som balancerede mellem melankoli og dybde.
Østens minimalistiske stil skabte et rum, hvor man som publikum blev tvunget til at lytte og mærke. Der var ingen distraktioner, intet overflødigt – blot hans stemme, musikken og det intense skær fra projektøren. Det var en påmindelse om, at nogle gange behøver musik ikke glitter og konfetti for at røre os dybt. Østens tilstedeværelse var både stille og stærk, og man kunne mærke, at dette var en kunstner, der ikke gik på kompromis.
Regn og hjertesorg i midten af ingenting
Østens debutsingle ’Regn’ er ikke bare endnu en sang om kærlighed og tab – den har en baggrund, der sætter sig fast. Sangen blev skrevet under et regnfuldt arbejdsophold som ammunitionsrydder i en lille svensk by. Sammen med danske og svenske militærveteraner boede han på et forladt hotelværelse, langt væk fra alting, mens hjertesorgen hang over ham som en tyk tåge. Denne historie kunne næsten være taget ud af en novelle, men for Østen var det virkelighed, og det kan mærkes i hans musik.
’Regn’ blev hurtigt et af aftenens højdepunkter. Hans stemme fyldte salen med en skrøbelig styrke, og man kunne næsten fornemme regndråberne tromme mod hotelværelsesvinduet og føle det tunge hjerte, han havde båret på. Der var en rå intensitet i hans levering, og publikum – som måske forventede en mere traditionel opvarmning – blev hurtigt fanget i hans melankolske univers. Det føltes som et sjældent intimt øjeblik, hvor kunstneren åbnede en dør ind til sine egne følelser og lod os træde ind.
Hans stemme er en sjælden blanding af sårbarhed og kontrol, og produktionen, som han selv har stået for med hjælp fra producer Frederik Thaae (kendt fra The Minds of 99 og Barselona), er skarp. I alle Østens numre, han spillede denne aften, var det tydeligt, at Østen har skabt et helt unikt lydunivers, der både appellerer til dem, der elsker melankolske tekster, og dem, der vil mærke rytmen i kroppen.
Publikum fanget i regnens tryllekreds
Selvom Østens musik ikke er klassisk pop, formåede han at fange Barselonas publikum, som forventede en højenergisk opvarmning. I stedet blev de præsenteret for noget langt mere subtilt – og de var med hele vejen. Man kunne mærke en næsten andægtig stilhed i salen, mens han sang, og da han afsluttede ’Regn’, og sange fra det nye album, han spillede blev han mødt af et rungende bifald, der vidnede om publikums anerkendelse.
At formå at fange et publikum uden pomp og pragt er ikke en let bedrift, men Østen gjorde det med en naturlig tilstedeværelse, der ikke krævede andet end en stærk vokal og ærlige tekster. Han beviste, at minimalistiske opsætninger kan være lige så effektfulde som store sceneshows, hvis musikken har dybde og autenticitet.
Et løfte om noget større
Selvom Østens set var kort, gav det et indblik i hans kunstneriske potentiale. Som opvarmning viste han både respekt for hovednavnet Barselona og samtidig sin egen evne til at skabe en stemning, der hang i luften længe efter hans sidste tone. Med sit kommende debutalbum "Daylight" der udkom fredag d.25 Okt.24 er der ingen tvivl om, at Østen har en lys fremtid foran sig.
Hans evne til at fortælle historier gennem musikken gør ham til en sjælden stemme i dansk musik. Vi ser ofte opvarmningsbands, der forsøger at stjæle rampelyset med energi og showmanship, men Østen gik den modsatte vej. Han trak os ind i et intimt rum og skabte en forbindelse, der føltes dybt personlig – som om vi alle sad på det ensomme hotelværelse og mærkede regnen falde sammen med ham.
En melankolsk magiker, der står stærkt i stilheden
Østen formåede at levere en opvarmningskoncert, der føltes som en lille fortælling i sig selv. Hans Intense musik fyldte Falkoner Salen med en energi, der balancerede melankoli og styrke, og han efterlod et tydeligt aftryk på publikum. Med sin baggrund som producer og samarbejdspartner for store navne har Østen uden tvivl styr på sit håndværk, og nu er han klar til at tage verden med storm i eget navn.
’Regn’ satte tonen for aftenen og lovede store ting fra en kunstner, der formår at forvandle sin egen historie til noget universelt. Det var en opvarmning, der krævede noget af lytteren – og det gav noget tilbage. Østens rejse er kun lige begyndt, men han har allerede gjort et uudsletteligt indtryk. Vi venter spændt på, hvad denne talentfulde musiker vil bringe os næste gang. Men én ting er sikkert: Østen er kommet for at blive... Af: Henrik Yde
Foto: Freja Jeppesen
Foto: Freja Jeppesen
Stay tuned på "Yde News" - vi bringer dig nyhederne, du aldrig vidste, du havde brug for!
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes