Saveus:

Fra Gospelkult til Basbombe

Foto: Oliver Sperling

Udgivet: d. 21 September 2024 - Kl. 09.12

5/5 Stjerner

Fra Gospelkult til Basbombe – Fredagsrock, som Du Aldrig Har Set Det!

Når Tivoli kalder til Fredagsrock, er det normalt en blanding af glade turister, børnefamilier og folk, der bare leder efter en god undskyldning for at drikke fadøl på en plæne. Men i går aftes, da Saveus gik på scenen, skete der noget andet – noget magisk. Det var, som om Tivoli blev ramt af et elektrisk lyn fra en ukendt dimension. Pludselig var det ikke længere et fredeligt forlystelsesparadis – det var en fest, en gudstjeneste og en revolution pakket ind i en heltemodig baslinje.


 En Helgen i "Hoodie" (en præstevindjakke).

Saveus’ frontmand, Martin Hedegaard, trådte ind på scenen, som om han var sendt fra himlen for at redde os alle sammen – I en slags "præstvindjakke" eller bare en vindjakke. Hvis det var op til ham, ville alle bede fadervor til tonerne af hans synthesizer og bas toner. Fra første sekund stod det klart, at dette ikke bare var en koncert; det var en rejse ind i et musikalsk univers, hvor gospel møder EDM, og hvor publikum ikke bare står og nikker med – de forvandles til en slags spontant gospelkor med en fadøl i hånden.

Hans entre var så rørende, at man næsten kunne forvente, at Tivolis egne påfugle ville åbne showet ved at sprede deres fjer i en regnbue af kærlighed. Det skete ikke, men det gjorde ikke noget – for Martin stod der med en attitude, der fik det til at føles som om, noget stort var på vej.

“Everchanging” og Publikums Metamorfose

Aftenen d. 20/9-24 startede med nye og gamle numre, men da “Everchanging”, kom føltes det som et gigantisk kram til hele plænen. Lyden bredte sig som et tæppe af kærlighed, mens Hedegaard sang, som om han forsøgte at helbrede os for alle vores Skavanker. Det virkede faktisk lidt. For ved omkvædet var alle pludselig med på gospelstemningen, selv de, der stod bagest og nervøst kiggede på Dæmonen i frygt for, at de snart skulle derop.

Der er noget hypnotisk over Saveus' musik. Det er som om, Hedegaard har fundet en direkte forbindelse til folks sjæl gennem hans keyboard. Hvis Jesus havde været DJ, ville hans lydspor nok have været noget i stil med det her. Hele plænen var i hvert fald omdannet til en spirituel danseklub, hvor selv Tivolis ænder vuggede med.


 En Bas der Rammer Dig i Milten

Og så kom "Ready to Die". Lad mig sige det sådan her: Hvis din aften var en rolig tur i Tivolis pariserhjul, så blev du nu kastet ud af vognen, lige ned i et badekar fyldt med bas og fede rytmer. Bas, der kunne mærkes helt ind i din sjæl – og din milt.

Tivolis plæne forvandlede sig til en festival af eufori, hvor folk hoppede i takt til musikken, som om jorden var lavet af trampoliner. Selv dem med klapvogne, "der var sent ude", blev suget ind i rytmen. Det var næsten som om, Tivolis forlystelser blegnede i sammenligning med det soniske kaos, Saveus leverede. Dæmonen i baggrunden? Den kunne lige så godt have taget en pause. Den ægte vilde ride var nu på scenen.

Højspændt Elektricitet i Menneskeform

Når vi taler om Martin Hedegaard, er det svært at forstå, hvordan en mand på under 80 kilo kan producere så megen energi. Han hoppede rundt på scenen som en labradorhvalp, der lige har drukket ti Red Bulls, mens han samtidig leverede vokaler, der kunne få din hud til at krible. Han pegede på folk, kiggede dem dybt i øjnene og sang, som om han personligt beordrede dig til at føle noget. Ingen slap væk. Selv folk ved popcornboden var fanget i hans storm af lyd og lidenskab.

Hans vokalpræstation er værd at nævne igen – for den er ikke af denne verden. Han hopper fra bløde, sjælfulde linjer til tonstunge, råbende omkvæd, der fik os alle til at ønske, vi havde en stemme som hans. Men lad os være ærlige – ingen har det.


Gospelkor og Overraskende Yoga

Og nu til aftenens største overraskelse: Tivoli-publikummet, der normalt er mest kendt for at nyde en stille øl, blev forvandlet til et spontant gospelkor. Hænderne i vejret, fødderne stampede, og hvis der havde været mere plads, er jeg sikker på, at nogen havde kastet sig ud i improviseret yoga. Man kunne næsten se Tivolis vagter kigge rundt og tænke: "Hvordan håndterer vi en spontan gospel-yoga-situation?"

Der var ingen vej tilbage. Publikum var i ekstase. For hver gang en baslinje og tekst rullede ud over plænen, blev folk lidt mere frie, lidt mere vilde og lidt mere, ja... spirituelle?


Saveus Smed os i Himmelskibet, og Vi Elskede Det

Saveus formåede noget, som få kunstnere kan: At få Tivoli til at føles som både en elektronisk festival og en kirkesal, hvor alle var inviteret til at blive reddet – eller i det mindste lige tage en pause fra hverdagen og smelte sammen med musikken. Det var ikke bare en koncert! det var en oplevelse, der ramte både krop og sjæl.

Med Hedegaard som den vilde prædikant og en plæne, der dansede som aldrig før, blev Tivoli forvandlet til noget helt særligt. Vi kom måske for Fredagsrock, men vi fik en tur i Saveus' himmelskib, og vi elskede hvert sekund af det.

Saveus’ koncert i var en påmindelse om, hvad musik i sin reneste form kan gøre. Det var ikke bare en aften med gode beats og fængende melodier – det var en oplevelse, der føltes større end livet. Uanset om man var hardcore Saveus-fan eller bare var faldet forbi Tivoli med sin candyfloss, så blev man revet med.

Fredagsrock har måske set mange store navne gennem årene, men Saveus efterlod en af de koncerter, der ikke kun satte sig i benene, men også i sjælen. En kæmpe oplevelse pakket ind i Tivolis magiske rammer, hvor gospel, elektro og en dyb stemme fik det hele til at vibrere. 

Kort sagt: Hvis du gik glip af denne koncert, så er det nu, du skal se at få genstartet din festival-karriere – for Saveus og Hr.

Martin Hoberg Hedegaard  har hævet standarden.

Tivoli føltes pludselig meget lille til så stor en musikalsk oplevelse, men klarede det til UG+   

P.S. Hvis "Saveus" stillede op i kirken, med 20 lilla klædte gospel sangerinder, ville han nå op i himmelen og opnå det største i denne verden, måske 6 ud af 5 Stjerner... Men hvad pokker gør det, når man har sine disciple!

Af: Henrik Yde

Foto: Oliver Sperling

Foto: Oliver Sperling

Foto: Oliver Sperling

Foto: Oliver Sperling

Foto: Oliver Sperling

Foto: Oliver Sperling

 Dansk Pop-revolution med Overdådige Synths, Eksistentielle Tanker og Én Mand i Spidsen

Hvis du ikke har hørt om Saveus, er det måske, fordi du har levet under en sonisk sten de sidste par år. Men fortvivl ej, du er i godt selskab – og jeg er her for at redde dig (misforstå mig ikke) fra musikalsk uvidenhed. Saveus er ikke bare et dansk band, men en bevægelse, en sonisk tsunami med forsangeren Martin Hedegaard i front, der på mirakuløs vis både kan få dig til at danse som en gal og gruble over livets store mysterier på én og samme tid.


Genopstandelsen af "ham der X Factor-drengen

Lad os lige spole tiden tilbage til 2008-9 stykker. Her stod en meget ung Martin Hedegaard på scenen i Danmarks første sæson af X Factor og tog hele landet med storm. Han vandt, blev en sensation, og så… forsvandt han. Det føltes næsten som om, han blev opslugt af musikkens Bermuda-trekant.

Men vent. Så, som en synth-båret Fugl Føniks, genopstod han i 2015 som frontmand i projektet Saveus – og glem alt om pop-ballader og karaoke-agtige covers. Saveus kom ind på musikscenen med en pompøs og storladen lyd, der fik folk til at spærre øjnene op og sige: "Er det… ham der X Factor-drengen?" Nej. Det var en ny Martin Hedegaard, fuld af visioner, synths og sjælesorg.


Enmandshæren der tæmmer teknologien

Saveus kan virke som et band, men i bund og grund er det primært Martin Hedegaards hjernebarn. Han skriver, producerer og dirigerer det hele med en slags magisk fingerfærdighed, som var han en moderne tids Mozart med en MacBook. Hans musik spænder fra de enorme synth-flader, der kunne få enhver stadionkoncert til at føles som en religiøs oplevelse, til de intime og melankolske passager, der sender dig direkte ind i eksistentielle grublerier.

Det lyder voldsomt, ikke? Det er det også. Men på den fede måde.


En lyd der får dig til at genoverveje livet – og danse

Saveus' musik er som et soundtrack til en sci-fi-film, hvor det menneskelige hjerte bliver testet af teknologi og moderne livsstil. Tag hits som “Levitate Me” eller “Time Can Heal a Man” – de rammer dig som en mur af synths, men samtidig bærer de en melodiøs nerve, der griber fat i din sjæl og nægter at give slip.

Og så er der det dér magiske paradoks ved Saveus. Musikken kan få dig til at føle dig både himmelhøj og dybt reflekterende på én og samme tid. Du danser, men samtidig tænker du på livets forgængelighed. Du skråler med på omkvædet, men undrer dig også over, hvorfor tiden egentlig kan helbrede en mand.

Det er som om Saveus har formået at skabe en bro mellem EDM-fester og Kierkegaard-læsning. Så hvis du nogensinde har haft lyst til at filosofere over livets meningsløshed midt i et rave, er Saveus det perfekte soundtrack til det.


En visuel ekstravaganza

Det stopper dog ikke ved musikken. Saveus' koncerter er en oplevelse i sig selv. Forestil dig en visuel cocktail af futuristiske lys, Visuals, og Martins næsten messianske tilstedeværelse på scenen. Han er som en musikalsk evangelist, der prædiker om frelse gennem lyd. Hans publikum? Tændte mobiltelefoner, svedige dansere og folk, der skriger “LEVI-TATE ME” som om det var en mantra til selvforståelse.

Hans stil er en slags kombination af den moderne, cool vibe og noget der minder om en kultleder, der har fået fat i en synthesizer og en visuel projektor. Hvis Daft Punk var født i Jylland, ville det nok se lidt sådan her ud.


“Save Us” – men fra hvad?

Navnet Saveus er ikke valgt tilfældigt. Det er et råb om frelse – men fra hvad, spørger du? Fra ligegyldighed? Fra den moderne verdens kaos? Fra dårlig musik? Måske lidt af det hele. Hedegaard har aldrig været bange for at gå i dybden med store spørgsmål om liv, død og alt derimellem. Han vil mere end bare underholde. Han vil have, at du stopper op og tænker.

Så selvom Saveus lyder som navnet på en religiøs bevægelse, er det nok nærmere en form for musikalsk frelsesmission. Musik der vil redde os fra middelmådighedens sump og sende os mod nye himmelstrøg af soniske og sjælelige oplevelser.


Fremtiden – mere end et “One-Man-Band”?

Selvom Saveus teknisk set er et enmandsprojekt, er det svært at sige, hvor grænserne går. Martin Hedegaard har både karismaen, talentet og visionerne til at fylde en stadionkoncert helt alene. Men man kan ikke lade være med at spekulere på, hvad der ville ske, hvis han udvidede Saveus-universet og tog flere musikalske kræfter med på rejsen. Ville det blive endnu mere episk? Eller ville den intime, sjælegribende nerve gå tabt?

Hvem ved. Men én ting er sikkert: Saveus har allerede gjort en massiv indflydelse på den danske musikscene. Og Martin Hedegaard er stadig i gang med at skrive sit næste kapitel, som med garanti ikke bliver kedeligt.

Så, hvis du endnu ikke har kastet dig ud i Saveus' verden, er det måske tid til at lade dig blive frelst af synths, beats og store eksistentielle tanker. Amen.  

Af: Henrik Yde 

Foto: Oliver Sperling

Foto: Oliver Sperling

Foto: Oliver Sperling

Foto: Oliver Sperling

Foto: Oliver Sperling

Foto: Oliver Sperling