Udgivet: 1 Februar 2025. kl. 11.34

BAEST –

Død, Metal og Dansk Dynamit

Foto: Rasmus B.S. Hansen

4/5 Stjerner

BAEST er ikke bare metal, men dødsmetal. Ikke bare et band, men en musikalsk svovldampende kraniekrossende krigsmaskine fra Aarhus, der lagde vejen forbi Forum i København. Opvarmning til D.A.D. d.31 Januar 2025. Hvis du ikke allerede har oplevet dem live, har du enten levet under en sten eller bare ikke været udsat for tilstrækkeligt med growl i dit liv. Og skam dig! BAEST er ikke et band, du bare lytter til – det er et band, der invaderer din sjæl og slår den fast til dit legeme med en sådan brutalitet, at selv Lucifer ville tage hatten af og sige: "Fint nok, drenge. Jeg gir' en øl".


Fra Undergrunden til Kongerækken

BAEST er ikke bare et tilfældigt metalband fra Danmark. Nej, nej, nej. De er på rekordtid gået fra at være en flok aarhusianske unge, der lavede riffs i en svedig garage, til at tage landets og Europas metalhjerter med storm. Fra deres eksplosive debut-EP Marie Magdalene (2016) til det soniske smæk Danse Macabre (2018) og videre til de monumentale albums Venenum (2019) og Necro Sapiens (2021), har de ikke kun været et navn på plakaten – de har været plakatens blodige kødfest af et hovednavn.

Selv GAFFA – det ellers ret pæne musikmedie – blev nødt til at anerkende dem. To gange i 2019 fik BAEST Gaffa-priser, og i 2020 nappede de sørme en til. Dødsmetal, der bryder igennem til mainstream? Det er lidt som at se en zombie vinde en bagedyst. Det burde ikke ske, men når det gør, er det smukt!


Som at blive ædt levende – på den gode måde

At opleve BAEST live er som at træde ind i en hvirvelvind af rå energi, brutalitet og... ja, decideret følelsen af, at du muligvis ikke overlever aftenen. Lasse "Riffsbech" Revsbech og Svend "Svaerd" Karlsson pumper guitarriffs ud, der skærer igennem luften som en rusten motorsav i et slagtehus. Sebastian Abildsten på trommer er ikke bare en mand – han er en menneskelig stormflod, en væltende betonmur af aggression.

Men den store trumf? Simon Lindemann Olsen. Hans vokal lyder som om, han lige har tygget på glødende kul og stadig har appetit på mere. Det er ikke bare growl – det er en direkte kommando fra de dybeste afgrunde af helvede. Hans sceneenergi er ren primal magi – en blanding af en dommedagsprædikant og en besat urmenneskejæger.


En blodrød rød tråd af genialitet

  • Danse Macabre (2018) – BAEST sætter tronen op, tænder faklerne og erklærer, at dansk metal aldrig bliver det samme igen.
  • Venenum (2019) – Et album, der cementerer deres status. Præcision og vildskab i perfekt symbiose.
  • Necro Sapiens (2021) – Et soundtrack til dommedag. Riffmæssigt en rutsjebanetur på barberblade.
  • Justitia (2022) – En EP, der viser, at BAEST stadig har benzin i flammekasteren.

Og så skal vi ikke glemme deres singler – Meathook Massacre, Bones og Crosswhore, for bare at nævne et par. Disse numre er så tæskebrutale, at selv de mest garvede metalfans må kaste håndklædet i ringen og bede om en pause.


BAEST ER DANMARKS METAL-KONGER

Hvorfor fungerer BAEST så godt? Fordi de kombinerer klassisk dødsmetal à la Morbid Angel og Entombed med deres egen nordiske vildskab. De er teknisk skarpe, kompromisløse og fuldstændig umulige at ignorere. De er ikke bare et band, der spiller metal. De er metal.

BAEST er lyden af dommedag på dansk. De er fem vikinger med instrumenter, der skaber musik, der kan vække de døde og skræmme de levende. De er beviset på, at Danmark kan lave metal, der ikke bare er på internationalt niveau – men som faktisk kan få selv de mest hardcore metalhoveder verden over til at nikke anerkendende...

Giv BAEST en chance. Men en advarsel: Hvis du ikke allerede har en nakkeskade, så får du det!   Af: Henrik Yde

Foto: Rasmus B.S. Hansen