Ude Af Kontrol

Foto: Rasmus Petersen

d. 25 oktober 2025 Kl. 00.33

Royal Arena i undtagelsestilstand

★ ★ ★ ★ ★ ☆

Support: Jaxstyle, Emil Wigan & Kliken

Ude Af Kontrol fejrede ikke bare et rundt hjørne – de satte en ny standard for, hvordan dansk rap kan eksplodere i arenaformat. Royal Arena var tæt på udsolgt, luften dirrede af forventning, og fra første drop stod alle op. Englando, Balken og Munken leverede en forestilling, der både var kompromisløs fest og skarpt orkestreret overblik. Kontrolleret kaos – destilleret til én aften.


Én headliner. Én chance. Fuldtræffer.

At det var deres eneste headliner i 2025, kunne have lagt pres på enhver. Her blev det en motor. Trioen gik på med et overskud, der sagde: Vi er kommet for at vinde – ikke bare aftenen, men formatet. Lyden sad dér fra første beat: tung bund med lidt mudder, klare vokaler og en organisk blanding af DJ- og liveelementer. Tempoet var kureret med præcision – brutale peaks af energi afløst af melodiske åndedrag, hvor arenaen sang i kor, før trykket igen steg. “Techno over det hele” som pulsslag – uden at tabe rapkernen.


Support med missionen i orden

Kliken lagde ud, men lyden blev afbrudt et par gange. Jaxstyle og Emil Wigan tændte lunden med rytmisk sikkerhed og smittende hooks – gnister uden at brænde krudtet for tidligt af. Kliken kom igen og lagde den sidste asfalt på motorvejen mod hovedsættet med kollektiv kraft og attitude. Da lyset gik ned til UAK, var gulvet allerede i bevægelse, og temperaturen helt rigtig: forventningsfuld, utålmodig, klar...


Ti år – fra bølger på nettet til bølger i kroppen

Rejsen fra Kontrolleret Kaos (2014) og Ufrivillig Fysisk Respons (2015) til af millioner streams er fortalt før. I Royal Arena blev den mærkbar. Gamle og nye fans side om side, og da de første klassikere ramte, rullede fællessangen som en bølge gennem rækkerne. “Det Halve Ku’ Være Nok” stod som en bro mellem generationer og som beviset på, at UAK ikke bare skriver sange – de skriver øjeblikke, man kan leve i.


Tre personligheder – én maskine

Englando som den elegante dirigent, Balken som den eksplosive katalysator, Munken som det jordbundne anker. Roller, der glider og skifter, små stikpiller, opbygninger, pauser der taler. Man kunne mærke ti år i øvelokalet: indsatserne sad, punchlines landede, dramaturgien var knivskarp. Det er sjældent, at et festband også mestrer timing som teaterfolk – UAK gjorde begge dele.


Lyd, lys, liv – og sne

Produktionen var stramt æstetisk uden at skygge for musikken. Lysdesign og visuals tegnede konturer rundt om beats og breaks; rå energi med netop nok polering til arenaformatet, uden at slibe kanterne væk. Subben kunne mærkes i brystkassen, ad-libs stod tydeligt – en luksus man ikke altid får i store haller. Lasershow oplyste hele arenaen, pyro fik loftet til at blinke, konfettien satte punktum – og ja, til sidst faldt sneen på scenen. Fuldstændig crazy.


Publikum som fjerde medlem

Koreografien opstod af sig selv: hænder, der eksploderede samtidig; omkvæd, der blev taget tilbage af salen; små mosh pockets, der forblev festlige og kontrollerede. Sikkerheden var til stede, men diskret – præcis som den skal være, når festen koger. Hele arenaen hoppede – hele vejen. Og til sidste nummer blev der lagt op til det helt store mosh-pit fest...


Nærværets maskinrum

Ude Af Kontrols direkte linje til fans er deres superkraft. Øjenkontakt, nik, interne jokes, call-and-response, der aldrig føltes påklistret. Det digitale feed – YouTube, stories, studiebidder – blev fysisk. Som at stå midt i deres kanaler, bare med højere puls. Undervejs kom en helt ung trommeslager ind og spillede overraskende stærkt, tre cowgirls dukkede op og satte line dance på kortet, og til “Fuck-Boi” væltede tyve dansere scenen med koreograferet kaos.


Udvælgelse med både hoved og hjerte

Setlisten var en rejse med retning. De største sange var fordelt med omtanke, så momentum holdt uden at udmatte. Nye elementer fik plads, klassikerne trak tråde. Det frister at hælde alt på, når man fejrer ti år – UAK turde redigere. Dermed fik både musik og fortælling luft: Vi er her, fordi vi kan lave festen – og fordi vi kan holde den.


Et statement i stor skala

Publikummet var domineret af unge, men 40+ var bestemt også med. Rygtet om landets mest energiske liveshows blev ikke bare indfriet – det blev opgraderet. Supporten gjorde præcis det, der skulle til for at tænde rummet. Trioen var vildskab med disciplin, og målestokken for arena-festen blev flyttet et hak op. Teksterne flirtede med nattens fristelser, beatsene trak klubben ind i hallen – og alligevel stod kontrolpanelet urokkeligt fast.

Ti år inde i karrieren er det ikke længere overraskende, at Ude Af Kontrol kan antænde en arena. Det overraskende er, hvor præcist de gør det – hvor elegant kaos kan være, når det er deres. Hvis dette var årets eneste headliner, var den alene det hele værd. Royal Arena var i undtagelsestilstand. Og da sneen faldt, faldt også enhver tvivl: Ude Af Kontrol ejer deres format.

Af: Eva Yde

Foto: Rasmus Petersen

Kliken

Foto: Rasmus Petersen