Sira Jovina

Foto: Rasmus B.S. Hansen

Udgivet: d. 15 juli 2025. Kl.22.35.

★ ★ ★ ★ ★ ☆

En stjerne blandt myg og mint – Sira Jovina i Orangeriet

Der er noget næsten uretfærdigt over det. At Sira Jovina, denne lysende, kølige, ægte stjerne, skal balancere sin ubestridelige vokale tyngde og sit kunstneriske overskud på en scene, der er mere. Orangeriet i Tivoli – smukt, bevares – men i aften føltes det som at forsøge at fange et stjerneskud med en sommerhat. Publikum var klar. Tivoliscenen var proppet. Stemningen var som et blikfang af TikTok-generationens fællessang og ægte musikforelskelse. Og Sira Jovina? Hun kom, hun så, og hun lavede Orangeriet om til sit soveværelse. Altså på den seje måde.

Koncerten åbnede med ”Pluvio”, og Sira stod alene på scenen. Det var næsten filmisk. Den slags begyndelse, hvor nogen bagved en i publikum hvisker “wow” uden at ville det. En regn af klaver, en vokal så skrøbelig og stærk på én gang, at man næsten ikke tør trække vejret. Det her er ikke bare pop. Det her er poesi i verdens klasse.

Men så eksploderer det stille univers – og bandet entrer scenen til ”Guld værd”, der føles som at få smidt glitter i sjælen. Publikum, der kender hver linje, hver lille skæv tone og synger med som var det en nationalsang fra TikTokland. Og det er her, det går op for én: Sira Jovina er ikke bare kunstner. Hun er kult. ”Køkkenrum” lyder som en kærlighedserklæring til alle os, der har grædt over opvasken, mens vi streamede vores kærestes Spotify-playlister. Der er en ro og nerve i Siras optræden, der føles som at blive kigget i øjnene af nogen, der faktisk ser én. Og når hun følger op med ”Venter kun på dig” og ”Oktobernat”, er det som at få en hånd på skulderen fra en ven, man ikke har mødt endnu.

Der er også Coolness. Et slags nonchalant overskud, der er så gennemført, at det næsten burde være pinligt – hvis ikke det var så frygtindgydende charmerende. Med ”Under huden” og ”Bling Bling” går hun fuld femme fatale uden at tabe sin DIY-nerve. Det er som om, hun smiler indvendigt hele tiden. Som om hun tænker: "Jeg ved godt, I elsker det – men jeg gør det altså først og fremmest for mig selv".

Sira Jovina formår at tage alt det intime fra sin seng (ja, bogstaveligt talt – det var der, hun startede med at spille for os på TikTok), og løfte det op i en liveoplevelse, der aldrig mister kontakten til den sårbare kerne. Med ”Uden dig” og ”Pink Mercedes” får vi både det tunge og det skinnende. Og så er der "Don't Go", hvor flere i publikum spontant råbte “nej!” da titlen blev nævnt. Den slags reaktioner får man ikke, medmindre man har ramt noget dybt i folk. ”Mi Amor” kunne være soundtrack til både et brud og et nyt kys, mens ”Længe siden” og ”Gi mig lide” afsluttede sættet med en blanding af eufori og melankoli, der gjorde det umuligt ikke at blive hængende i Orangeriets luft, selv da lyset gik ud.

Det er svært at finde ord, der passer på Sira Jovina. Hun er både poet og popstjerne. Hun er både dyb og dansabel. Hun er ægte på en måde, der får alt andet til at føles lidt fabrikslavet. Hun er sin musik. Og det mærkes i hver eneste tone, hvert blik, hver lille krølle i hendes stemme. Og her står vi så. Med en koncert, der burde have været på Orange Scene. Med et publikum, der skrålede med, græd lidt i smug og filmede alt – ikke fordi de ville vise det til nogen, men fordi de ville huske det. Sira Jovina er et bevis på, at man kan starte i sengen og ende i stjernerne. Hun er guld værd. Og så er hun alt for stor til en alt for lille scene.

Og ja – hun er stadig coolere end alle os andre. (5 ud af 6 – med glimmer på) Af: Emilie Jakobsen

Foto: Rasmus B.S. Hansen