Foto: Oliver Sperling
Udgivet: d. 16 august 2025. Kl. 08.33
★ ★ ★ ★ ★ ★
Månebørn, ballerinaer og Private Party: En aften med Emma Sehested Høeg
Der er aftener, hvor Plænen bliver forvandlet til noget, der overstiger koncertformatet og i stedet nærmer sig et teatralsk ritual. Fredag aften – netop på Tivolis fødselsdag – var en af de aftener. Emma Sehested Høeg indtog scenen som en superstar med en attitude, der kunne have løftet hele forlystelsesparken ud i stratosfæren. Det var en fejring, en forførelse og et sansebombardement i ét. Der var lagt op til "Priv" Private Party...
Allerede fra de første toner af åbningsnummeret “My mind” var publikum fanget ind af den bløde, næsten hypnotiske rytme, som Emma leverede med et nærvær, der kan få selv de mest hårdhudede til at overgive sig. Hendes stemme var både rå og elegant, som silkestof der rives midt over, og den bar teksten frem med en intensitet, der fik det til at dirre i Tivolis træer.
Herefter fulgte “Waste your time on me”, en sang der i aftens skarpe liveudgave blev til en lystig leg med publikum. Emma fik hele plænen til at synge med, mens hun med glimt i øjet dansede rundt mellem de tunge soul-akkorder og de lette popmelodier. Publikum svajede i sommernatten, og man kunne fornemme en særlig følelse af samhørighed, som kun opstår, når musikken rammer det helt rigtige sted.
Det var dog med “We grow” og “Badebro”, at koncerten for alvor blev smukt. Først det internationale vingefang, hvor groovy soul og pop flettede sig ind i hinanden, og siden et dansk øjeblik af ren sommerlykke, hvor lykken steg til vejrs over plænen. Showet var ledsaget med Pjerrot og ballerinaer i hvide dragter, som dansede rundt i blide cirkler, mens Emma sang om længsel, drømme og barndommens frihed, dukkede op med jævne mellemrum. Det var både kitsch, smukt og forførende – præcis den slags teatralske gestus, som kun Emma Sehested Høeg kan få til at virke fuldstændig naturlig. Saxofonen, fløjtesolo trommesolo tog teten under koncerten.
Koncerten voksede lag på lag. “Månebørn” blev leveret med en nærmest kosmisk ro, mens “Beyond” eksploderede i et funk-udbrud, der fik publikum til at huje. Vi fik “Balance”. Bandet bag Emma viste sig som et af landets absolut stærkeste live-hold – ikke bare backing, men et levende organisme, der løftede hende til nye højder.
I “Øjeblik” gik Emma helt tæt på publikum. Hun sang og man kunne høre stilheden brede sig – tusinder af mennesker holdt vejret. En singer-songwriter i sit mest sårbare hjørne. Og netop denne vekselvirkning mellem det intime og det storladne er kernen i Høegs kunst.
Så blev det fest igen: “Svært at være fantastisk” blev leveret med en selvironi, der fik hele publikum til at smile, danse og klappe i takt. Den efterfølgende “Mirror dance” var som et discodrømmeri, med spejleffekter, der kastede lyset rundt på Plænen, så Tivoli for en stund forvandlede sig til et kæmpe dansegulv.
Ekstranumrene satte et udråbstegn på aftenen. Da “Aldrig helt nok” sluttede showet, blev det tydeligt, at titlen var en sandhed: For publikum var det aldrig helt nok. De råbte på mere, men Emma forlod scenen med et smil, et vink og en følelse af at have givet alt. Det blev en koncert, der var lige så meget et show, en fejring og et kunstværk som en musikoplevelse. Emma Sehested Høeg viste, hvorfor hun bliver kaldt et multitalent: Hun er komponist, dramatiker, entertainer og diva i ét – men først og fremmest en kunstner, der tør give sig selv helt hen.
På Tivolis fødselsdag blev hun Tivolis egen gave til publikum. Storladent, sensuelt og charmerende. Et show man aldrig glemmer. Af: Henrik Yde
Foto: Oliver Sperling
Foto: Peter Troest
Stay tuned på "Yde News" - vi bringer dig nyhederne, du aldrig vidste, du havde brug for!
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes