Foto: Peter Troest
Udgivet: d. 14 juni 2025. Kl. 07.15.
★ ★ ★ ★ ☆☆
Mille i Tivoli – Dagdrømme med jordforbindelse
Der var en stille vind over Tivoli, lige præcis den slags som hvisker: "Du er ung, du er mild, og du skal på scenen nu." Og det skulle Mille. Klokken slog 19.00 på Plænen, og ud trådte hun – med en sart selvsikkerhed og et blik, der sagde: "Ja, jeg ved godt, at jeg kun er 18, men det her er alvor". Og vi troede på hende.
For Mille er ikke bare en ny popkomet. Hun er en ung kvinde med sin dagbog i hånden og en mikrofon i den anden – og selvom hun ligner en, der kunne finde på at bage cookies til hele publikum bagefter, så er der bid i hendes sange. Det mærkede man allerede fra første nummer, "Læs mig", hvor hendes stemme dansede mellem teenageangst og poetisk overskud.
Mille synger, som om hun lige har skrevet teksten bag på sin matematikbog i 3.g – et kæmpe kompliment.
Derefter kom "Dagdrømmer", der fik hele Plænen til at vugge som blomster i juni. Publikum – en god blanding af teens med glittertasker, forældre med festivalglas – blev hurtigt tryllebundet. Det er svært ikke at blive det, når Mille med sin klare vokal synger om at være ung og i tvivl og alligevel tro på det hele.
"Lyver for min dagbog" var et af de øjeblikke, hvor man tænkte: Hvis Anne Linnet og Lord Siva fik et popbarn sammen, ville det lyde lidt sådan her. Og det er altså ment på den mest respektfulde måde.
Midtvejs i koncerten kom "Blomster", og det føltes som et frisk pust i Tivolis rosenbed. Mille tog sig tid til at snakke lidt med publikum. Så fik vi "Drikker for mig selv", og det var aftenens stærkeste nummer. Der var noget så befriende i at høre en ung kvinde synge om selvstændighed uden at gøre det til et TikTok-manifest.
Koncertens mest melankolske øjeblik kom med "Byen sover"og "Spejlvendt", hvor Milles stemme næsten blev spøgelsesagtig i det åbne sommerrum. Publikum faldt til ro, som om nogen havde slukket for TikTok og tændt for virkeligheden.
Med "Itu" lød det som om Mille havde læst hele sin Messenger-tråd højt for os. Og vi elskede det. Derefter kom et af de mere festlige højdepunkter, da Chris Burton gæstede scenen til "Rør ved hinanden"– en duet, der burde blive spillet på alle efterskoler og i alle teenagehjerter i 2025.
Afslutningen med "Kendt mig i en uge" og "Beholder mit tøj på" var både kæk og klog. Mille mestrer nemlig balancen mellem sårbarhed og selvrespekt. Det er ikke en nem kunst, men hun får det til at se let ud.
Så hvad var det egentlig, Mille gjorde i Tivoli?
Hun stod der – med sit lange fine hår, sin EP og sin stemme – og mindede os om, hvordan det føles at være 18 og have hele verden som en skriveblok. Hun sang om blomster og søvnløse nætter, om spejlbilleder og dagdrømme – og hun gjorde det, så vi troede på det.
Det hele var ikke perfekt. Nogle steder druknede vokalen lidt i Tivolis lyd, og et par af de mere uptempo numre savnede en tand mere energi. Men Mille? Hun var der. Mild, skøn, ægte – og i gang med at blive til noget stort.
4 stjerner. For ærlighed, stemme og stil. Den sidste stjerne kan hun selv skrive ind i sin dagbog. Når hun er klar. Af: Henrik Yde
Foto: Peter Troest
Mille: Når dagdrømmen vågner
Med hits om "Dagdrømme" har 18-årige Mille skrevet sig ind i det danske poplandskab. På sin nyligt udgivne EP ’vågner’ folder hun drømmene ud, klar til at trylle publikum med sin nære, poetiske pop.
Tivolis Plæne har sjældent set et syn som dette: Et helt hav af unge ansigter kaster lange skygger i aftensolen, ventende på noget enkelt og magisk. På scenen står Mille – den kun 18-årige sangerinde bag de store danske hits som “Dagdrømmer” og “Lyver for min dagbog”. Hendes musikalske univers er befolket af dagdrømme og dagbøger. Allerede som 15-årig pakkede hun sin dagbog, sin guitar og sit mod, og sagde farvel til Aarhus for at forfølge sin musikdrøm.
Der er noget usædvanligt ved Milles lyd. Hendes stemme er klar og blød som morgenlys, mens tonerne fra akustisk guitar og lette beats maler et drømmeagtigt landskab. Lyt til “Dagdrømmer”, og man ser næsten hende danse gennem blomsterenge af metaforer og hviskende vers. Når omkvædet rammer, omslutter det lytteren med varme toner – som om det var en hemmelig aftale mellem Mille og hver eneste lytter. “Lyver for min dagbog” føles som en ærlig fortælling i en melankolsk popmelodi – en sang, der taler direkte til hjertet med sin ubesmittede ærlighed.
Med sin nye EP ’vågner’ bevæger Mille sig fra sine indadvendte fantasier til at betragte verden omkring sig. “Dagdrømmer” var hendes indre barndomsøjeblikke fanget i sang, men på ’vågner’ åbner hun øjnene mod alt det nye. Hitsinglen “Drikker med mig selv” er en stille fest i sig selv: Her hører vi hende skænke en drink til natten og danse med sin egen refleksion. Lyrikken maler billedet af en ensom aften under en bordlampe, hvor hun hvisker til sig selv, at ens eget selskab kan være det mest trøstende. Sangen er melankolsk, men håbet bryder frem i det klare omkvæd.
På Plænen er scenen spartansk – bare tæpper, levende lys og Milles akustiske guitar. Ingen konfettibomber eller pyroteknik, bare Mille og hendes tekster. Det virker langtfra kedeligt. Et øjebliks stilhed breder sig, og så begynder hun at synge. Ordene flyder som hemmelige bekendelser gennem luften: “Jeg skåler kun med mig selv, alt andet er forfalsket,” lyder det stille fra scenen med et drømmende smil. Publikum smiler genkendende og nynner straks med.
Bag scenen er Mille stadig helt jordnær. Hun smiler blidt og deler små anekdoter fra sit liv i København: om lejligheden på Vesterbro, de sene gåture gennem byens parker og om, hvordan hun finder ro i en kop te om morgenen. Hun virker fuldstændig tændt på sin drøm, men ørerne boret i jorden. “For mig handler det om at formidle mine følelser – ikke likes eller streams.” Man kan mærke, at hun virkelig lever efter ordene.
Branchefolkene nikker bekræftende. Ifølge nyeste tal har “Dagdrømmer” har allerede mange afspilninger på Spotify, og P3 har døbt “Lyver for min dagbog” til uundgåelig single. Alligevel virker alt bag det rolige smil som en tilfældighed for Mille.
Mødet med Mille minder om at bladre i en velskrevet dagbog – fuld af hemmeligheder, håb og en snert af humor. Når hun kaster hovedet tilbage og griner midt i en linje, smelter hele publikum nærmest af varme. Hver tone fra hende og pause føles som en invitation til at drømme sammen med hende. Af: Henrik Yde
Stay tuned på "Yde News" - vi bringer dig nyhederne, du aldrig vidste, du havde brug for!
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes