Foto: Peter Troest
Udgivet: d. 14 juni 2025. Kl.08.05
★ ★ ★ ★ ★ ☆
En Fredagsrock, hvor vi blev forbundne forfra
Der er noget helt særligt ved at stå i Tivoli en fredag aften. Duften af Købehavn, den gyngende melankoli fra Ballongyngerne, og så – som et elektrisk lyn over Plænen – Jung. Klokken er 22.00, men energien er som klokken 03 på et dansegulv i ekstase. Og her står vi så: teenagere med hjerteknas, forældre på fri fod, par i hånd og folk alene, men aldrig ensomme, for Jung samler os.
Introen – det første kys
De lægger ud med "Intro", der smyger sig ud over højtalerne som en blød tåge. Den varsler ikke bare koncert – den varsler noget stort. Og så kommer "Kode Dig" som første egentlige nummer, og det er som om Tivoli klikker i gang: Bassen pumper, folk begynder at hoppe, og frontmand Jonas Jung er iklædt charme allerede efter første vers.
Togturen med Jung – Tur Retur og så meget mere
Herefter kommer "Lige hvor jeg er" – og vi er netop lige dér, hvor vi skal være. Sangene har den særlige Jung-evne: de føles som at stå midt i sit eget liv med soundtrack på. Når de spiller "Tur Retur", føles det, som om vi alle sammen har været på den samme følelsesmæssige Interrail – med stop i både håbløshed, håb og helende øjeblikke. Publikum skråler med, som om det var en nationalhymne.
"Er det mon for sent" klinger ud over København som et åbent spørgsmål, og svaret blafrer i sommervinden. Jung har altid været dygtige til at blande det storladne med det skrøbelige – og det mestrer de også live. Med "Sig Mig" og "To Timer" kører de videre i det mellem menneskelige spor – vi danser, vi tænker, vi mærker.
“Har det bedre” – og det gør vi også
Midt i sættet kommer "Har det bedre", og det føles som en kollektiv selvhjælpssession. Folk smiler til hinanden, fremmede krammer, nogen græder lidt i skjul – og Jung står bare dér og dirigerer en følelseseksplosion med beat, bas og lys.
"Jeg skal nok vente" og "Jeg giver aldrig slip" får os til at stå stille i vinden og kigge op mod himlen. Det er som at være med i sin egen musikvideo, og det er smukt, fordi det ikke er poleret – det er ægte. De spiller "Forfra Forbundet", og man tror næsten, de har skrevet den til netop denne aften. Og måske har de det.
Et Tivoli-klimaks med “Færdig med pis”
Så sker det: “Hey dèr” – og Tivoli eksploderer. Publikum er et menneskehav af hænder i vejret. Men det hele topper med "Hun Kommer Tilbage", hvor folk synger med, som om sangen handler om dem alle sammen. Det gør den måske også.
Og så... kommer den. "Færdig med pis". Og det er præcis, hvad vi har ventet på. Med ét bliver det til en slags rytmisk udrensning. Tivoli forvandler sig til en blanding af klub, kirke og krig mod livets smålighed. Vi er færdige med pis. Og vi mener det.
Men de stopper ikke der. "Vest På" giver os lyst til roadtrips og råb i vinden. Og så slutter de – selvfølgelig – med det store brag: "Blitz Baby". Et nummer så fyldt med eufori, at det burde komme med sikkerhedsbælte og solbriller.
En koncert man tager med sig hjem
Da konfettien falder, og lysene dæmpes, står vi tilbage. Glade. Rørte. Forbundne. Jung har ikke bare spillet en koncert – de har skabt en oplevelse, et rum, en tilstand. Fredagsrock er blevet til følelsesrock, og Tivoli er blevet et kapel for popmusik med sjæl.
Jung beviser endnu engang, at de ikke bare har ramt tidsånden – de har skrevet soundtracket til den. Af: Henrik Yde
Foto: Peter Troest
Jung: Lyden af fest og fællesskab
Den danske trio Jung har siden debuten i 2019, med start i 2017 leveret synthglade popsange, der får både dansegulvet til at ryste og hjertet til at banke. Med melodier og tekster, der spænder fra 80’er-synthpop-fest til eftertænksom melankoli, har Jonas Jung, Michael Hovmand og Sigurd Boesen skabt øjeblikke, nu med Thomas El Masri bag tangenterne istedet for Michael Hovmand, denne sommer hvor danskerne samles. Nummer som “Blitz, Baby”, “Hun Kommer Tilbage” og “Tur Retur” er allerede i dag fællessangsfavoritter på koncerterne. I foråret 2024 vendte trioen tilbage med singlen “Færdig med pis?”, som hurtigt landede på toppen af hitlisterne og bekræftede Jung som et af landets mest populære live-bands.
Debut og gennembrud. Jung blev dannet i 2017, men det var først to år senere, at publikum for alvor fik øjnene op for projektet. De udsendte debutsinglerne “Jeg Skal Nok Vente” og “Hun Kommer Tilbage” i 2019 – sidstnævnte blev P3’s Uundgåelige hit og sendte bandet direkte på det danske musiklandkort. Deres første album "Blitz" (udgivet marts 2020) blev mødt med begejstring: GAFFA-anmelderen kvitterede med seks stjerner og kaldte pladen “et perfekt afstemt værk”. Singlen “Blitz, Baby” blev hurtigt en kæmpesucces – singlen er senere gået dobbelt platin, og albummet blev belønnet med guld, mens en række singler hver især har solgt platin eller mere. Pandemien ramte netop som Blitz udkom, men Jung brugte aflysningen af turnéer til at samle nye ideer til det næste album. Resultatet blev Forfra Forbundet (oktober 2021), der ligeledes sikrede bandet stor ros og streaming-succes.
Lyd, tekster og følelser. Jung har aldrig gemt sig bag klicheer: Teksterne er jordnære, personlige og fulde af glimt i øjet, selv når de rammer tunge temaer. Som bandet selv formulerer det, er de “alle tre meget almindelige drenge, som håber på at kunne kommunikere nogle af de følelser, vi alle sammen … står over for” – og håbet er “at vores musik kan være med til at samle generationerne. Både når alting er skønt, og når alting er svært”. En anmelder bemærker da også, at Jung har “et tekstunivers der resonerer med danskerne”. Melodierne er i samme boldgade: En blanding af 80’er-synthpop og moderne pop-rock, hvor pumpende rytmer og iørefaldende omkvæd smelter sammen. Nogle beskriver bandet som “en dansk pop-rock-trio med fødderne godt plantet i firsernes synth-glade new wave-genre”, og Jung selv siger, at deres lyd ligger “et sted mellem det sensitive og det hårdtslående”. Denne lyd giver plads til både feststemning og inderlighed – numrene “Baby” (fra Blitz-albummet) og “Tur Retur” er eksempler på de iørefaldende, let dansable beats, mens ballader som “Hey Dér” lægger op til stille eftertanke.
Scener og stemninger. Live forstærkes Jung’s appel endnu mere: Trioen er kendt for energiske koncerter, hvor både unge og ældre synger med på de velkendte melodier. Publikum vælter sig gerne i fællessang, når Jung fyrer hits af – som det blev beskrevet under en festivalkoncert: “undervejs, når publikumsfavoritterne blev sat an, var der nærmest en euforisk fællessangsfølelse fra de mennesker, der stod tættest på scenen”. Der er næsten en kollektiv fryd over at synge refrænerne sammen, og dansegulvet er altid fyldt til kanten. Kritikerne peger på, at bandet teknisk set har et stort live-potentiale, men alt i alt når energien til publikum trods lidt tilbageholdenhed fra scenen. Ét er sikkert: Jung har ry for at tænde dansegulvet. De stærke melodier, bas-fokuserede grooves og iørefaldende keyboards får folk op at danse – sådan som Jonas Jung selv beskriver det, skal et nummer bare “smage” og give det rette smæk på scenen. I de store sale og arenaer kan man tydeligt mærke, at kunstnernavnet jung har opnået kultstatus – publikum står skulder ved skulder, gynger med og klapper takten, mens Jung uden store dikkedarer bare spiller op til fælles fest.
Priser, platin og fremtiden. Succesen afspejles også i mængden af hædersbevisninger: Jung har rakt hånden langt op i guld- og platinregnen. Til GAFFA-Prisen 2021 gjorde de rent bord ved at vinde fem af seks nomineringer – heriblandt Årets Danske Band, Årets Danske Hit (for “Blitz, Baby”) og Årets Nye Danske Navn. Deres debutalbum Blitz nåede senere dobbelt platin og cementerede det utraditionelle budskab om, at simpel, velproduceret pop stadig kan sælge i milliontal. Også de store koncertarrangører har åbnet armene for Jung – bandet har spillet udsolgte house-koncerter og arena-tour og er fast inventar på sommerens festivalprogram. Efter flere roste album og flaskeholde-skåner, bliver de næste kapitler skrevet nu. Jung arbejder i øjeblikket på et tredje studiealbum sammen med produceren Arto Eriksen, og nye singler ligger klar til udgivelse i efteråret. Ifølge festivalsiden Køge Festuge samles alle de kommende sange til en plade, der forventes udgivet i begyndelsen af 2025.
Som Jonas Jung selv siger om comeback’et: "Det har sgu været nervepirrende endelig at udgive musik igen … Det føles så godt at være i gang igen, og vi er virkelig taknemmelige for alle de folk, der er med os på den her rejse". Publikum kan med garanti glæde sig til mere fra Jung – festen er stadig kun lige begyndt. Af: Henrik Yde
Stay tuned på "Yde News" - vi bringer dig nyhederne, du aldrig vidste, du havde brug for!
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes